Leukoedema pada Perokok

Authors

  • Priska T. Mambu
  • Pieter L. Suling
  • Aurelia S. R. Supit

DOI:

https://doi.org/10.35790/eg.8.2.2020.29904

Abstract

Abstract: Smokers can be found in almost all groups of people worldwide since cigarettes can be obtained easily anywhere and have been addicted by adult smokers. Leukoedema is one of the lesions in oral cavity that most often appears in smokers. This study was aimed to obtain the description of leukoedema cases among smokers. This was a literature review study. This study used previous studies or reports related to leukoedema in smokers. There were 13 literatures in this study consisting of 9 cross-sectional studies, 3 cohort studies, and 1 case control study. The results showed that leukoedema lesions were more common in smokers than in those who consumed tobacco. Leukoedema was closely related to the duration of smoking and the frequency of smoking in a day. Leukoedema was also more common in men than in women, and was often found bilaterally on the buccal mucosa. In conclusion, leucoedema was most common in cigarette smokers and was related to duration of smoking, frequency of smoking per day, and sex. It was often found bilaterally on the buccal mucosa.

Keywords: smokers, leukoedema

 

Abstrak: Perokok ditemukan pada hampir semua kelompok masyarakat di dunia. Leukoedema merupakan salah satu lesi dalam rongga mulut yang paling sering muncul pada perokok. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran leukoedema pada perokok. Jenis penelitian ialah studi pustaka. Penelitian ini menggunakan topik terkait leukoedema pada perokok dari penelitian-penelitian sebelumnya. Pustaka yang diulas dan dipelajari dalam penelitian ini sebanyak 13 pustaka, terdiri dari 9 cross-sectional study, 3 cohort study, dan 1 case control study. Hasil penelitian ini memperlihatkan bahwa lesi leukoedema lebih sering ditemukan pada perokok dibandingkan yang tidak merokok meskipun mengonsumsi tembakau. Leukoedema erat hubungannya dengan lama kebiasaan merokok dan frekuensi merokok yang dilakukan dalam sehari. Leukoedema juga lebih sering ditemukan pada laki-laki dibandingkan perempuan, dan sering ditemukan pada mukosa bukal secara bilateral. Simpulan penelitian ini ialah leukoedema sering didapatkan pada perokok dan berhubungan erat dengan kebiasaan merokok, frekuensi merokok, jenis kelamin, dengan lokasi mukosa bukal bilateral.

Kata kunci: perokok, leukoedema

Downloads

How to Cite

Mambu, P. T., Suling, P. L., & Supit, A. S. R. (2020). Leukoedema pada Perokok. E-GiGi, 8(2). https://doi.org/10.35790/eg.8.2.2020.29904

Issue

Section

Articles