Perancangan Aplikasi Pembelajaran Pengenalan Komputer Berbasis Android

Authors

  • Hance B. Bastian
  • Arie S.M. Lumenta
  • Brave A. Sugiarso

DOI:

https://doi.org/10.35793/jtek.v5i3.12829

Abstract

The computer is one of the present technological expansion that is often used in education or employment, although still many people who do not yet know and understand the use of the computer. Along with the development of technology and information in this modern era, every information expected to presented in a more practical, for example in the applications from a variety of platforms, such as Android.

Android is a Java-based operating system that was designed on the LINUX kernel for touch screen mobile devices such as smartphones and computer tablet. Android has some particular characteristics, was built open and can be freely extended to incorporate new technologies that are more advanced. The applications can be built to have equal access to the capabilities of a phone in the provision of services, break the barriers to make new and innovative applications, and has a set of tools that can be used to help application developers improve the productivity of the application.

This research aims to design learning application about the introduction of computers based on Android, and the design stage of this application using Waterfall method. This research is expected to help people's lives especially those yet to know and understand the use of computers.

The essence of this application is the relationship of each screen there. Although the design is still a simple, but basically this application has been created as a learning tool for the introduction of computers. The system works can be said to be going pretty well, considering a few mistakes on the application.

Key Word : Android­­­­­­, Computer, Learning, Smartphone

Komputer adalah salah satu pengembangan teknologi masa kini yang sering dipakai dalam dunia pendidikan maupun pekerjaan, meskipun masih banyak juga kalangan masyarakat yang belum mengenal dan mengerti penggunaan komputer. Seiring dengan perkembangan teknologi dan informasi pada era modern ini, setiap informasi diharapkan mampu disajikan secara lebih praktis, misalnya dalam bentuk aplikasi dari berbagai platform, seperti Android.

Android adalah sistem operasi berbasis Java yang dirancang pada kernel linux untuk perangkat seluler layar sentuh seperti telepon pintar (smartphone) dan komputer tablet. Android memiliki beberapa karekteristik tertentu, yaitu dibangun terbuka dan dapat secara bebas diperluas untuk memasukan teknologi baru yang lebih maju. Semua aplikasi dapat dibangun untuk memiliki akses yang sama terhadap kemampuan sebuah telepon dalam menyediakan layanan, memecahkan hambatan untuk membangun aplikasi yang baru dan inovatif, serta memiliki sekumpulan tools yang dapat digunakan untuk membantu para pengembang aplikasi dalam meningkatkan produktivitas dari aplikasi yang dibuat.

Penelitian ini bertujuan untuk merancang aplikasi pembelajaran pengenalan komputer berbasis Android dan untuk tahapan perancangan aplikasi ini menggunakan metode Waterfall. Dari penelitian ini diharapkan dapat membantu kehidupan masyarakat khususnya yang belum mengenal dan memahami penggunaan komputer secara umum.

Inti dari aplikasi ini adalah hubungan dari setiap screen yang ada. Meskipun desainnya masih bersifat sederhana,namun pada dasarnya aplikasi ini sudah berhasil dibuat sebagai salah satu sarana pembelajaran untuk pengenalan komputer. Sistem kerjanya bisa dikatakan berjalan cukup baik, mengingat terjadi  beberapa kesalahan pada aplikasi.

Kata kunci : Android, Komputer, Pembelajaran, Telepon pintar

Downloads

Published

2016-06-26