Rancang Bangun Aplikasi Berbasis Android Untuk Informasi Kegiatan dan Pelayanan Gereja

Authors

  • Axel D. Rumate
  • Xaverius Najoan
  • Brave A. Sugiarso

DOI:

https://doi.org/10.35793/jtek.v6i1.15566

Abstract

Information is data that is processed into a form that has meaning for the recipient and useful for decision-making current or future. Awareness of the importance of information and communication to encourage the development of computer technology in order to address the needs of information, triggering the discovery in various disciplines because we can process data faster. Developing a system of the information provided in the application form of various platforms, such as Android.

Information develops all aspects of human life, including the spiritual aspect of the church. In this case the Church of GBI Menorah Manado also has a responsibility to meet all of the information in the church. However, the information system applied in church announcements still use paper flyers that have limitations in getting information quickly and accurately.

The aims of this research is to design an application as a source of information based on Android. In the process of designing this application using the water fall. This research is expected to help facilitate the process in obtaining information on the activities for the GBI Menorah Manado.

The essence of this application is a database that can be used in a flexible. This app still has a notification as a notification, but this application has been successfully created and useful as a source of information.

Keywords : Android, Information, communication,  smartphone

 

Informasi adalah data yang diolah menjadi bentuk yang memiliki arti bagi penerima dan bermanfaat bagi pengambilan keputusan saat ini atau mendatang. Kesadaran akan pentingnya informasi dan komunikasi mendorong orang mengembangkan teknologi komputer guna mengatasi kebutuhan informasi, sekaligus memicu  penemuan dalam berbagai disiplin ilmu karena kita bisa mengolah data lebih cepat. Pengembagan sistem informasi tersebut tersedia dalam bentuk aplikasi dari berbagai platform, seperti Android.

Informasi berkembang diseluruh aspek kehidupan manusia termasuk dalam aspek kerohanian dalam gereja. Dalam hal ini Gereja GBI Menorah Manado juga memiliki tanggung jawab untuk memenuhi semua keperluan informasi dalam gereja. Namun, sistem informasi yang diterapkan dalam gereja masih berupa pengumuman menggunakan selebaran kertas yang memiliki keterbatasan dalam mendapatkan informasi yang cepat, tepat dan akurat.

Penenlitian ini bertujuan untuk merancang sebuah aplikasi sebagai sumber informasi berbasis android. Dalam proses perancangan aplikasi ini menggunakan metode water fall. penelitian ini diharapkan dapat membantu memudahkan proses dalam mendapatkan informasi kegiatan bagi GBI Menorah Manado.

Inti dari aplikasi ini adalah database yang dapat digunakan secara flexible. Aplikasi ini masih belum memiliki notifikasi sebagai pemberitahuan , akan tetapi aplikasi ini sudah berhasil dibuat dan bermanfaat sebagai sumber informasi.

 

Kata kunci : Andorid, Informasi, komunikasi,  smartphone

Downloads

Published

2017-04-21