HUBUNGAN PENGETAHUAN TENTANG SARAPAN PAGI DENGAN PRESTASI BELAJAR ANAK DI SD INPRES TALIKURAN KECAMATAN KAWANGKOAN UTARA

Authors

  • Eklesia Sisko Tumiwa
  • Sisfiani Sarimin
  • Amatus Yudi Ismanto

DOI:

https://doi.org/10.35790/jkp.v4i1.11902

Abstract

Abstract: Breakfast knowledge is a knowledge of a person about foot that we eat in the morning before started the activities. Learning achievement is a gol of learning process there are mastery, emotional changing, or behavior changing that can be measure by sometest. The Purpose of this research is to know the relation of knowledge about breakfast with learning achievement of student in elementary school INPRES Talikuran Kecamatan Kawangkoan Utara. The research was doing by cross sectional method.Sampling pool with total sampling there are  36 respondents total sample that had been founded. Analyst technique base used chi square on 95% (α 0,05) meaning level. The result of this research had got that most of the respondents has a good knowledge about breakfast (83,3%) and good achievement (16,7%). The result test shows P value = 0,147 > α 0,05 stated that there is no relation between knowledge of breakfast with student learning achievement. The Summaryof the research is that the respondent with a knowledge of breakfast are on good categories and have a good learning achievement.

Keywords : breakfast, learning achievement, knowledge

Abstrak: Pengetahuan sarapan pagi merupakan pengetahuan seseorang tentang makanan yang dimakan pada pagi hari sebelum beraktifitas. Prestasi belajar merupakan hasil dari proses belajar yakni penguasaan, perubahan emosional, atau perubahan tingkah laku yang dapat diukur dengan tes tertentu. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui Hubungan Pengetahuan Tentang Sarapan Pagi dengan Prestasi Belajar Anak di SD INPRES Talikuran Kecamatan Kawangkoan Utara. Penelitian ini dilaksanakan dengan metode cross sectional, pemelihan sampel total sampling. Jumlah sampel yang ditemukan 36 responden. Teknik analisa data menggunakan uji chi square pada tingkat kemaknaan 95% (α 0,05).Hasil penelitian ini didapatkan bahwa sebagian besar responden memiliki pengetahuan baik tentang sarapan pagi (83,3%) dan prestasi belajar cukup (16,7%). Hasil uji menunjukan nilai  Pvalue = 0,147 > α 0,05 yang menyatakan tidak ada hubungan antara pengetahuan sarapan pagi dengan prestasi belajar anak.. Simpulan dalam penelitian ini responden dengan pengetahuan sarapan pagi berada pada kategori baik dan memiliki prestasi belajar baik..

Kata kunci : sarapan pagi, prestasi belajar, pengetahuan

Downloads

Published

2016-04-25

How to Cite

Tumiwa, E. S., Sarimin, S., & Ismanto, A. Y. (2016). HUBUNGAN PENGETAHUAN TENTANG SARAPAN PAGI DENGAN PRESTASI BELAJAR ANAK DI SD INPRES TALIKURAN KECAMATAN KAWANGKOAN UTARA. JURNAL KEPERAWATAN, 4(1). https://doi.org/10.35790/jkp.v4i1.11902