PERSEPSI SISWA TERHADAP PELAYANAN SIRKULASI DI PERPUSTAKAAN SMA NEGERI 4 KOTA TERNATE

Authors

  • Apriyanto Ompu Mahmud

Abstract

The library has a very important meaning to the intellectual life of the nation in accordance with paragraph 4 of the opening of the constitution of 1945. The presence of libraries in each educational unit in the formal education is a necessity to function as a source of information on teaching and learning activities. Whether or not a library, is closely related to how the circulation of services provided to users. Services circulation is one of the first library services directly related to library users.

Library SMAN 4 of Ternate in the business, to support their parent institutions in achieving the goal of providing various kinds of services kapada educators and students including circulation services. Circulation services include a variety of activities, namely lending and pegembalian collection, determining fines, the maintenance of a library membership and billing collection is past time limit borrowing.

From the research results obtained by the students of SMAN 4 Ternate only occasionally emnggunakan circulation services, and assume that the system has good circulation. 26.6% were satisfied with the service circulation, 33.3% feel quite complete library collection, 40% still having trouble finding the collections, and 46% said the service was very helpful in finding the circulation of library collections.

Expected circulation services can better help the students to find a collection that is needed in the library so that the means of retrieval should be considered.

Abstrak
Perpustakaan ini memiliki arti yang sangat penting untuk mencerdaskan kehidupan bangsa sesuai dengan ayat 4 dari pembukaan konstitusi 1945. Kehadiran perpustakaan di setiap satuan pendidikan dalam pendidikan formal merupakan suatu keharusan untuk berfungsi sebagai sumber informasi kegiatan belajar mengajar. Apakah atau tidak perpustakaan, berkaitan erat dengan bagaimana sirkulasi layanan yang diberikan kepada pengguna. Layanan sirkulasi adalah salah satu layanan perpustakaan pertama berhubungan langsung dengan pengguna perpustakaan.

Perpustakaan SMAN 4 dari Ternate dalam bisnis, untuk mendukung lembaga induknya dalam mencapai tujuan menyediakan berbagai macam layanan pendidik kapada dan mahasiswa termasuk layanan sirkulasi. Layanan sirkulasi meliputi berbagai kegiatan, yaitu pinjaman dan pengumpulan pegembalian, menentukan denda, pemeliharaan keanggotaan perpustakaan dan koleksi penagihan adalah masa lalu waktu pinjaman batas.

Dari hasil penelitian yang diperoleh oleh siswa SMAN 4 Ternate layanan sirkulasi hanya sesekali emnggunakan, dan menganggap bahwa sistem memiliki sirkulasi yang baik. 26,6% merasa puas dengan sirkulasi layanan, 33,3% merasa koleksi perpustakaan cukup lengkap, 40% masih mengalami kesulitan menemukan koleksi, dan 46% mengatakan layanan ini sangat membantu dalam menemukan sirkulasi koleksi perpustakaan. Layanan sirkulasi diharapkan dapat lebih membantu siswa untuk menemukan koleksi yang diperlukan di perpustakaan sehingga cara pengambilan harus dipertimbangkan.

Downloads

Published

2015-07-07

How to Cite

Mahmud, A. O. (2015). PERSEPSI SISWA TERHADAP PELAYANAN SIRKULASI DI PERPUSTAKAAN SMA NEGERI 4 KOTA TERNATE. ACTA DIURNA KOMUNIKASI, 4(4). Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/8505

Issue

Section

Articles