Rancang Bangun Sistem Kendali Tenaga Hibrida Berbasis Citra Digital

Authors

  • Riecky S.S. Poekoel
  • Vecky C. Poekoel
  • Jane Litouw
  • Pinrolinvic Manembu

DOI:

https://doi.org/10.35793/jtek.v8i3.28156

Abstract

Abstract — Power plants are now indispensable for a variety of interests in various sectors of life in the world today, no exception in Indonesia which requires a large supply of electricity. Viewed from the geographical location, Indonesia is an archipelagic country which often supplies electricity that is not so easily available. But in this geographical location we can also utilize several new renewable energy power plants. Therefore a power plant system was created that could work optimally to fill electricity shortages in places with less electricity supply. That way the design of image-based hybrid real-time power plants is made. This system is considered to optimize the absorption of power in solar panels by reading the movement of the sun at 9:00 to 15:00 by using CMU CAM 5, so that the panel follows the movement of the sun. And also combines two power plants namely solar and wind. The microcontroller used in this system is arduino mega 2560. As well as high torque dc motors as drive panels to follow the displacement of angles from the sun.

 

Keywords — Arduino mega2560; Bayu; CMU CAM5; Citra warna; hybrid system; Solar panel.

 

Abstrak — Pembangkit listrik pada saat ini menjadi hal yang sangat diperlukan untuk beragam macam kepentingan dalam berbagai sektor kehidupan dalam dunia saat ini, tak terkecuali di Indonesia yang membutuhkan pasokan energi listrik yang banyak. Dilihat dari letak geografis Indonesia merupakan negara kepulauan yang sering kali pasokan listrik menjadi hal yang tidak begitu mudah didapatkan. Namun dalam kondisi letak geografis ini kita juga dapat memanfaatkan beberapa pembangkit listrik energi baru terbarukan. Maka dari itu dibuatlah sebuah sistem pembangkit listrik yang dapat bekerja dengan cukup optimal untuk mengisi kekurangan daya listrik di tempat-tempat yang kurang pasokan listrik. Dengan begitu dibuatlah rancang bangun pembangkit listrik hibrid waktu nyata berbasis citra. Sistem ini dinilai dapat mengoptimalkan penyerapan daya pada panel surya dengan cara membaca pergerakan matahari pada pukul 9.00 sampai pukul 15.00 dengan menggunakan CMU CAM 5, sehingga dengan demikian

 

panel mengikuti pergerakan matahari. Dan juga menggambungkan dua buah pembangkit listrik yakni solar dan angin. Mikrokontroler yang digunakan pada sistem ini adalah arduino mega 2560. Serta motor dc torsi tinggi sebagai penggerak panel untuk mengikuti perpindahan sudut dari matahari.

 

Kata kunci — Arduino mega2560; Bayu; CMU CAM5; Citra warna; hybrid system; Solar panel.

Downloads

Published

2019-12-05