Pengaruh Faktor Individu, Organisasi dan Lingkungan Kerja Terhadap Stres Kerja Auditor (Studi Empiris Pada Auditor Pemerintah di Sulawesi Utara)

Authors

  • Hendra Yanto Hongkong
  • Lintje Kalangi
  • Hendrik Gamaliel

DOI:

https://doi.org/10.35800/jjs.v10i2.26751

Abstract

Abstract. This study aims to examine empirically the influence of individual, organizational and work environment factors on the work stress of existing government auditors in North Sulawesi. This is a quantitative study and primary data were used in this study. Data were collected by questionnaires and measured by Likert scales. They were distributed to the internal auditors of the government in 7 (seven) inspectorate offices in North Sulawesi. The results show that the individual factors, described as role conflict, role ambiguity, time pressure and excessive workload, do not influence the work stress of the government's internal auditor. Organizational factors, described as reward indicators, participation in decision making and leadership style, do not influence the work stress of the internal auditor of the government. Work environment factors, such as cleanliness, lighting, noise, temperature, and air circulation, do not influence the work stress of government auditors.

Keywords: stress, auditor, inspectorate

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan secara empiris pengaruh faktor individu, organisasi dan lingkungan kerja terhadap stres kerja auditor pemerintah yang ada di Sulawesi Utara. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode penelitian kuantitatif dengan sumber data primer. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuisioner yang dibagikan kepada auditor internal pemerintah di 7 (tujuh) kantor inspektorat yang ada di Sulawesi Utara yang diukur dengan skala Likert. Hasil penelitian menunjukan bahwa faktor individu yang dijabarkan dengan indikator konflik peran, ambiguitas peran, tekanan waktu dan beban kerja berlebih tidak berpengaruh terhadap stres kerja auditor internal pemerintah. Faktor organisasi yang dijabarkan dengan indikator reward, partisipasi dalam pengambilan keputusan dan gaya kepemimpinan tidak berpengaruh terhadap stres kerja auditor internal pemerintah. Faktor lingkungan kerja seperti kebersihan, pencahayaan, kebisingan, suhu, dan sirkulasi udara tidak berpengaruh terhadap stres kerja auditor pemerintah.

Kata kunci: stres, auditor, inspektorat

Downloads