Rancang Bangun Game Action 3D Pengenalan Sejarah Perang Tombulu Melawan Spanyol

Frando R. Lempas, Sherwin R.U.A. Sompie, Brave A. Sugiarso

Abstract


AbstractHistory already begun to forgotten particularly especially for the young generation. One of them is the history of the Minahasa people against Spain. In principle, game are created for entertainment but it would be better if the games are created for education therefore it able to hones people’s creativity in thinking. The aims of this research is to produce an  Introduction Game to the History of the Tombulu War against Spain. The method used in this research is MDLC (Multimedia Development Life Cycle). game can be used to introduce the history of the Minahasa War against Spain to the community, especially to the younger generation. game can be helpful and interesting in providing information, as a learning medium about the historical events of the Tombulu war against Spain. This game is expected to be developed that could be played on Android and IOS devices and the users can play anywhere.

 

Keywords — Game; Minahasa; Multimedia Development Life

   Cycle; History; Spain

 

Abstrak Sejarah sekarang sudah mulai dilupakan terutama bagi kaum generasi muda. Salah satunya sejarah yang dilupakan yaitu sejarah perang minahasa melawan spanyol. Pada dasarnya game diciptakan  sebagai sarana hiburan, tetapi akan lebih baik  jika game diciptakan sebagai sarana belajar agar supaya bisa lebih kreatif dalam berfikir. Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan game Pengenalan sejarah Perang Tombulu Melawan Spanyol. Metode yang digunakan adalah MDLC (Multimedia Development Life Cycle). Game dapat digunakan sebagai sarana untuk mengenalkan sejarah Perang Minahasa melawan Spanyol  kepada masyarakat terlebih khusus generasi muda. Game ini dapat membantu serta menarik dalam memberikan informasi, sebagai media pembelajaran tentang peristiwa sejarah perang Tombulu melawan Spanyol. Diharapkan Game ini dapat dikembangkan agar bisa dimainkan diperangkat Android dan IOS agar supaya user dapat memainkan dimana saja.

 

Kata Kunci Game; Minahasa; Multimedia Development Life

       Cycle; Sejarah; Spanyol


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35793/jti.14.4.2019.27640

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 Diterbitkan oleh Program Studi Teknik Informatika, Fakultas Teknik Universitas Sam Ratulang, p-ISSN : 2301-8364 dan e-ISSN : 2685-6131