Aplikasi Pembelajaran Interaktif Pengenalan Satwa Sulawesi Utara Menggunakan Augmented Reality

Authors

  • Mestilia M. Mongilala
  • Virginia Tulenan
  • Brave A. Sugiarso

DOI:

https://doi.org/10.35793/jti.14.4.2019.27649

Abstract

Abstract —North Sulawesi is known for its variety of animals, but because of the need for media to spread animals in North Sulawesi, make rare animals that do not know there so it is endangered. The purpose of this research is to create an application that can promote endangered species with Android-based AR (Augmented Reality) technology. The method used is MDLC (Multimedia Development Life Cycle) where in this method there are 6 concepts, Design, Material Collection, Assembly, Testing, and Distribution. In making this application uses Zbrush to create 3-dimensional objects, Blemder to create animations, and Unity Engine to create applications based on Android. Increased reality can be used as a medium to promote endangered species of North Sulawesi. Applications that are expected to be further developed and can make information about rare animals in North Sulawesi. So after the application is tested the increase in user knowledge 59.9% of existing campaigns in North Sulawesi.

 

Keywords — Augmented Reality; Blender; Multimedia Devolopment Life Cycle; Zbrush; Endangered Animals; Unity

 

 

Abstrak — Sulawesi Utara di kenal dengan adanya berbagai keanekaragaman satwa, namun karena terdapat kurangnya media untuk memperkenalkan satwa langka di Sulawesi Utara menjadikan satwa langka yang ada tidak di kenal sehingga terancam punah. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan aplikasi yang dapat memperkenalkan satwa langka dengan teknologi AR (Augmented Reality) yang berbasis android. Metode yang digunakan adalah MDLC (Multimedia Development Life Cycle) dimana pada metode ini terdapat 6 tahap yaitu concept, Design, Material Collecting, Assembly, Testing, dan  Distribution. Dalam pembuatan aplikasi ini menggunakan Zbrush untuk membuat objek 3 dimensi,  Blemder  untuk membuat animasinya, dan Unity Engine untuk membuat aplikasinya yang berbasis android. Dalam penelitian ini dapat diketahui bahwa Augmented Reality dapat digunakan sebagai media pengenalan satwa langka Sulawesi Utara. Diharapkan aplikasi selanjudnya bisa di kembangkan dan dapat membuat informasi mengenai satwa langka yang ada di Sulawesi Utara. Jadi setelah aplikasi di uji coba terjadi peningkatan 59,9% pengetahuan pengguna terhadap pengenalan satwa yang ada di Sulawesi Utara.

 

Kata Kunci — Augmented Reality; Blender; Multimedia Devolopment Life Cycle; Zbrush; Satwa Langka; Unity

Downloads

Published

2019-11-28