Rancang Bangun Game Edukasi Genre Action Mitigasi Bencana Alam Tsunami

Authors

  • Geraldo Clieffer Lawento
  • Sumenge T.G. Kaunang
  • Virginia Tulenan

DOI:

https://doi.org/10.35793/jti.16.2.2021.32974

Abstract

Abstract — Tsunamis are terrible natural disasters. In Indonesia, which is a country with the largest archipelago in the world, is very prone to tsunamis.

With the development of times and technology, more and more smartphones and laptops have sprung up, ranging from the most expensive to the cheapest, to provide the possibility for everyone to own a smartphone or laptop. From this, it is increasingly possible for researchers to provide education using visual media in the form of educational games that can be run on existing devices.

Therefore, researchers want to conduct research by taking the topic of educational games about tsunamis so that later this research can be developed into a benchmark for tsunami prevention. The game in question is the Tsunami Defense Game. After this application was made, researchers conducted research to find out the results of this study. The results of this educational game application are the initial value, namely before playing the tsunami Defense game, and the final score after playing the tsunami Defense game.

 

Keywords — Game; Education; Tsunami; 2Dimensions; MDLC;

 

Abstrak — Tsunami merupakan bencana alam yang sangat mengerikan. Di Indonesia yang merupakan negara dengan kepulauan terbanyak di dunia sangat rawan terjadinya tsunami.

Dengan semakin berkembangnya jaman dan teknologi, maka semakin banyak pula smartphone dan laptop yang bermunculan mulai dari yang paling mahal sampai yang paling murah, hingga memberikan kemungkinan bagi setiap orang untuk memiliki smartphone atau laptop. Dari hal tersebut, maka semakin mungkin bagi para peneliti untuk memberikan edukasi menggunakan media visual berupa game edukasi yang dapat dijalankan pada perangkat-perangkat yang ada pada saat ini.

Oleh karena itu peneliti ingin melakukan penelitian dengan mengambil topik game edukasi tentang tsunami agar nantinya penelitian ini bisa di kembangkan menjadi tolak ukur untuk pencegahan tsunami. Game yang dimaksud adalah Game Defense Tsunami. Setelah aplikasi ini dibuat, peneliti melakukan penelitian untuk

 

mengetahui hasil dari penelitian ini. Hasil dari aplikasi game edukasi ini yaitu nilai awal yaitu sebelum memainkan permainan Defense tsunami, dan nilai akhir setelah memainkan permainan Defense tsunami.

Kata Kunci — Game; Edukasi; Tsunami; 2 Dimensi; MDLC.

Downloads

Published

2021-06-30