HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA DENGAN PERKEMBANGAN SOSIAL (PERCAYA DIRI) REMAJA DI SMA NEGERI 7 MANADO

Authors

  • Endang Pertiwi
  • Hendro Bidjuni
  • Vandri Kallo

DOI:

https://doi.org/10.35790/jkp.v4i2.12911

Abstract

Abstract: Parenting parents is a process of educating, guiding given to children in shaping the personality of the child, in order to achieve the appropriate maturity period and get a good social development. Good social development will lead children in a social environment and foster a sense of trust that is appropriate.Research Purpose: To determine the relationship of parenting parents with social development (confidence) adolescent in SMAN 7 Manado. Methods: The design of this research is analytic survey with cross sectional approach. The population in this study were 55 students at SMA Negeri 7 Manado. The sampling technique using total sampling. The study involved 55 students as respondents. The instrument used in this study were questionnaires parents' parenting and social development of the questionnaire. Results: analysis using Pearson Chi-Square and shows the p-value 0.000 (p <0.05).Conclusion: there is a relationship between parenting parents with social development (confidence) adolescent in SMAN 7 Manado. Suggestion:For parents as the first education for their children, should be able to provide appropriate parenting namely democratic parenting to support social development of adolescent. KeyWords: parenting parents, social development, adolescent. Abstrak: Pola asuh orang tua merupakan suatu proses mendidik, membimbing yang diberikan kepada anak dalam membentuk kepribadian anak, untuk mencapai masa kedewasaan yang sesuai dan mendapatkan perkembangan sosial yang baik. Perkembangan sosial yang baik akan menuntun anak dalam lingkungan sosialnya dan menumbuhkan rasa percaya yang sesuai. Tujuan Penelitian: mengetahui hubungan pola asuh orang tua dengan perkembangan sosial (percaya diri) remaja di SMA Negeri 7 Manado. Metode: desain penelitian ini adalah survey analitik dengan pendekatan cross sectional. Populasi pada penelitian ini adalah 65 siswa di SMA Negeri 7 Manado. Teknik pengambilan sampel menggunakan total sampling. Penelitian ini melibatkan 55 siswa sebagai responden. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini yaitu kuesioner pola asuh orang tua dan kuesioner perkembangan sosial. Hasil: analisis menggunakan Pearson Chi-Square dan menunjukkan nilai p-value 0.000 (p<0.05). Simpulan: terdapat hubungan antara pola asuh orang tua dengan perkembangan sosial (percaya diri) remaja di SMA Negeri 7 Manado. Saran:Bagi orang tua sebagai pendidikan pertama bagi anak-anaknya, sebaiknya dapat memberikan pola asuh yang tepat yakni pola asuh demokratik untuk mendukung perkembangan sosial remaja. Kata Kunci: pola asuh orang tua, perkembangan sosial, remaja

Downloads

Published

2016-07-29