MANAJEMEN STRATEGI UNTUK MENINGKATKAN PENJUALAN FOOD AND BEVERAGE DI ERA PANDEMI COVID 19

Liana Dwi Septiningrum

Abstract


Abstract: The purpose of this study was to determine the management strategy in the form of planning, implementation, coordination and evaluation in increasing benefit in food and beverage sector during the Covid 19 pandemic era. This research method is descriptive qualitative. The population is all businesses in the food and beverage sector in South Tangerang, and the sample used is purposive sampling, namely the PIRO restaurant. Data collection techniques with in-depth interviews with CEOs and Founders, Supervisors and Employees. The data analysis technique used source triangulation. The results of the research include planning by making a sales framework that prioritizes customer service, increasing product innovation, and improving marketing strategies. For implementation by serving food quickly without reducing quality, providing a comfortable place and space for consumers and innovating in adding new menus. In coordination, namely controlling and improving employee performance to maintain SOP, and controlling the quality of taste in the menu. Evaluation in this case by giving regular questionnaires to consumers on service and menu quality, giving rewards and punishments to employees.

 

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui manajemen strategi berupa perencanaan, pelaksanaan, pengkoordinasi dan evaluasi dalam meningkatkan penjualan di bidang food and beverage pada era pandemic COVID19. Metode penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Dengan populasi adalah seluruh usaha bidang food and beverage dalam tangerang selatan, dan sampel yang digunakan adalah purposive sampling yaitu restaurant PIRO. Teknik pengumpulan data dengan wawancara mendalam CEO dan Founder, Supervisor dan Tenaga Karyawan. Teknik analisis data menggunakan triangulasi sumber. Hasil dari penelitian meliputi, perencanaan dengan membuat kerangka penjualan mengutamakan pelayanan konsumen, peningkatan inovasi produk, dan meningkatkan strategi pemasaran. Untuk pelaksanaan dengan menyajikan makanan dengan cepat tanpa mengurangi kualitas, memberikan tempat dan ruangan yang nyaman untuk konsumen dan berinovasi pada penambahan menu baru. Dalam pengkoordinasian yaitu mengontrol dan meningkatkan kinerja karyawan untuk tetap memegang SOP, dan mengontrol kualitas rasa dalam menu. Evaluasi dalam hal ini dengan memberikan kuesioner rutin pada konsumen dalam layanan dan kualitas menu, memberikan reward and punishment pada karyawan.


Full Text:

PDF

References


Aida, N. R. (2020). Update, Berikut 15 Negara Yang Berlakukan Lockdown Akibat Virus Corona.

Alas, R., Übius, U., Lorents, P., & Matsak, E. (2017). Corporate Social Responsibility In European And Asian Countries. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Inovasi (JMBI) UNSRAT Vol. 4 No. 1

Amindoni, A. (2020). Virus Corona: Pendapatan Usaha Kecil ‘Pupus’ Akibat Covid-19, Pemerintah Siapkan Bantuan Sosial Untuk Pekerja Harian. https://www.bbc.com/indonesia/indonesia-52059235.

Asmini, S, I.N., Haryadi, W., & Rachman, R. (2020). Manajemen business cycle sebagai basis peluang usaha pasca COVID-19: Suatu strategi pemulihan ekonomi masyarakat. Indonesian Journal of Social

Sciences and Humanities, 1(2), 121-129.

Atik & Ratminto. (2012). Manajemen Pelayanan. Yogyakarta : Pustaka Belajar.

Bartik, A.W., Bertrand. M., Cullen, E.L., Luca, M., & Stanton, C.T. (2020). How are small businesses adjusting to covid-19? Early evidence from a survey. National Bureau Of Economic Research, No.

BBC News Indonesia. (2020). Virus Corona: Anies Baswedan Rilis Pergub Soal Psbb Di Jakarta, Dari Wfh Sampai Ojek. https://www.bbc.com/indonesia/indonesia-52240034.

Budiman. (2017). Profil Pengguna E-Commerce Di Wilayah Kerja Balai Besar Pengkajian Dan Pengembangan Kemunikasi Dan Informatika Medan. Jurnal Penelitian Komunikasi dan Pembangunan, 18(2), 137-148.

Catriana, E. (2020). 3 Tantangan Utama Yang Dihadapi UMKM Selama Sademi COVID-19.

Direktorat Statistik Kependudukan dan Ketenagakerjaan. (2010). Penduduk Indonesia Menurut Provinsi dan Kabupaten/Kota Sensus Penduduk 2010. Jakarta: Badan Pusat Statistik.

Fitriyani, I., Sudiyarti, N., & Fietroh, M.N. (2020). Strategi manajemen bisnis pasca pandemi covid-19. Indonesian Journal of Social Sciences and Humanities, 1(2), 87-95.

Fitzpatrick, J.L., Sanders, J.R., & Worthen, B.R. (2011). Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines (4thed.). New York: Pearson Education, Inc.

Fred, R David. (2011). Strategic Management : Concept and Cases. Buku 1 Edisi 12 Jakarta.

Hadi, S., & Supardi. (2020). Revitalization strategy for small and medium enterprises after corona virus disease pandemic (covid-19) in Yogyakarta. Journal of Xi’an University of Architecture and Technology, 7(4), 4068-4076.

Hair Jr, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., & Anderson, R.E. (2014). Multivariate data analysis (7th ed.). Harlow: Pearson.

Hardilawati, W.L. (2020). Strategi Bertahan UMKM Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Akuntansi & Ekonomika, 10(1), 89-98.

Henry Fayol. (2010). Manajemen Publik Relasi. Jakarta : PT. Elex Media.

Husnul, Nisak Ruwah Ibnatur. (2017). Manajemen Kelas dalam Pembelajaran Matematika di SMA Negeri Yogyakarta. Jurnal Akuntabilitas Manajemen

John A, Pearce II & Richard B. Robinson. (2013). Strategic Management : Formulation, Implementation and Control. New York: MC Graw Hill.

Laudon, K.C. & Laudon, J. P. (2014). Management Information Systems - New Approaches To Organization & Technology (13th Ed.). New Jersey: Prentice Hall.

Kusuma N. R., Mustami M. K., & Jumadi O. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Power Point Ispring Suite 8 pada Konsep Sistem Ekskresi Di Sekolah Menengah Atas. Eprints Jurnal Universitas Negeri Makasar. 28: halaman 1-8.

Karamoy, H., & Tulung, J. E. (2020). The Effect of Banking Risk On Indonesian Regional Development Bank. Banks and Bank Systems, 15(2), 130-137

Mojambo, G. A., Tulung, J. E., & Saerang, R. T. (2020). The Influence of Top Management Team (TMT) Characteristics Toward Indonesian Banks Financial Performance During The Digital Era (2014-

. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 7(1), 1-20

Morissan. (2012). Metode Penelitian Survei. Jakarta: Kencana.

Nielsen. (2020). Race Against COVID-19: A Deep Dive On How Indonesian Consumers Are Reacting To The Virus.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. Nomor 26 Tahun 2008 Tentang Rencana Tata Ruang Wilayah Nasional Pebrianto, F. (2020).

Riset: Belanja online meningkat pesat di tengah pandemi covid - 19.

Priharto, Sugi. (2019). Analisis SWOT untuk Bisnis. Jakarta : PT Cipta Piranti Sejahtera.

Rachmat. (2014). Manajemen Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Robbins, S. & Coulter, M. (2012). Management. Eleventh Edition : Pretince Hall.

Setiadi, N.J. (2003). Perilaku Konsumen: Perspektif Kontemporer Pada Motif, Tujuan, Dan Keinginan Konsumen. Jakarta: Kencana.

Safroni. (2012). Manajemen dan Reformasi Pelayanan Publik dalam Konteks. Yogyakarta : Aditya Media Publishing.

Siagian Sondang P. (2009). Prinsip-prinsip Dasar Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Binarupa Aksara.

Stoner & Freeman. (2012). Manajemen. Surabaya : Gramedia

Sudaryono. (2017). Metodologi Penelitian. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2010). Statistika Untuk Penelitian. Bandung : Alfabeta.

Sukarna. (2011). Dasar – dasar Manajemen. Bandung: Mandar Maju.

Thomas Wheelen. (2010). Strategic Management and Business Policy Achieving Sustainbility. Twelfth Edition: Pearson.

Vedamani, G.G. (2017). Retail management functional principles and practices (5th ed). India: Pearson.




DOI: https://doi.org/10.35794/jmbi.v8i1.32638

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

index by: 

Google Scholar

 

Portal Garuda 

 

 

 

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.