PERANAN KOMUNIKASI PEMASARAN DALAM SOSIALISASI LISTRIK PINTAR PT.PLN (PERSERO) CABANG MANADO PADA MASYARAKAT BAHU
Abstract
Abstract. The role of marketing communication in the socialization Electric Smart PT.PLN (Persero) Cab. Manado on Bahu Society. Introduction: In the Office of Public Relations Branch PLN Manado has a role in disseminating the Electrical Smart so it is important for public relations at the branch office Manado to give a message persuasive and thorough manner, given the increasing development in the city of Manado. In disseminating product PR PLN Manado Branch, should also use a concept often used to convey the message that marketing activities are generally focused on the product, pricing, distribution of policy, and the way in terms of promotion is known as the marketing mix. A good product or service will not be purchased if the consumer does not know the uses, advantages, where products can be obtained and at what price. For that target consumers who need to be given clear information. In this case, the marketing communication activities undertaken focuses on creating awareness to the public in general about the Power Smart and also environmental factors that require people to replace the meter to Power Smart. Methods: This study uses the theory of SOR (Stimulus Organism Response) and AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) with descriptive methods. Results: Shoulder Society expressed a lack of marketing communications role in the socialization of Smart Electricity PT. PLN Cab. Manado with a percentage of 71% are not willing to use the Power Smart. Because of the role of marketing communication itself does not play a role in the socialization of the service due to lack of information on PT. PLN Cab. Manado. Suggestion: It is very important and need to PLN improve information services and overall socialization at Bahu society.
Keywords: The role of marketing communication, socialization and Smart Power Society response.
Abstrak: Peranan komunikasi pemasaran dalam sosialisasi Listrik Pintar PT.PLN (Persero)Cab. Manado pada Masrakat Bahu. Pendahuluan: Pada Humas kantor PLN Cabang Manado memiliki peran dalam mensosialisasikan Listrik Pintar sehingga sangat penting bagi humas pada kantor Cabang Manado untuk memberi pesan dengan cara persuasif dan menyeluruh, mengingat semakin banyaknya pembangunan di kota Manado. Dalam mensosialisasikan produk Humas PLN Cabang Manado seharusnya juga menggunakan konsep yang sering digunakan untuk menyampaikan pesan yakni kegiatan pemasaran yang umumnya memfokuskan diri pada produk, penetapan harga, kebijakan ditribusi, dan cara promosi yang dalam hal ini dikenal sebagai bauran pemasaran. Sebuah produk barang atau jasa tidak akan dibeli apabila konsumen tidak mengetahui kegunaannya, keunggulannya, dimana produk dapat diperoleh dan berapa harganya. Untuk itulah konsumen yang menjadi sasarannya perlu diberikan informasi yang jelas. Dalam hal ini kegiatan komunikasi pemasaran yang dilakukan menitik beratkan pada usaha menciptakan kesadaran kepada masyarakat secara umum tentang Listrik Pintar dan juga faktor lingkungan yang mengharuskan masyarakat untuk mengganti meterannya ke Listrik Pintar. Metode: Penelitian ini menggunakan teori S.O.R (Stimulus Organism Respons) dan AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) dengan metode Deskriptif. Hasil: Masyarakat Bahu menyatakan kurangnya peranan komunikasi pemasaran dalam sosialisasi Listrik Pintar di PT. PLN Cab. Manado dengan presentase 71% tidak bersedia menggunakan Listrik Pintar. Karena peranan komunikasi pemasaran itu sendiri tidak berperan dalam sosialisasi yang disebabkan kurangnya layanan informasi pada PT. PLN Cab. Manado Saran: Sangat penting dan perlunya pihak PLN meningkatkan layanan informasi serta kegiatan sosialisasi secara menyeluruh dikelurahan Bahu.
Kata Kunci: Peran komunikasi pemasaran, Sosialisasi Listrik Pintar dan respon Masyarakat.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.