PERSEPSI KONSUMEN PADA LAYANAN USAHA RUMAH MAKAN IKAN AIR TAWAR DI KECAMATAN TOMBATU UTARA KABUPATEN MINAHASA TENGGARA
Abstract
Abstract
The influence of service on sales is undeniable because the high quality of service shows the dedication of a business to consumers. Therefore, prioritizing service is a must for a business that wants to exist in today's increasingly fierce business competition, including freshwater fish restaurants.This study aims: 1) to find out what are the services of a freshwater fish restaurant business in North Tombatu District and 2) to find out consumer perceptions of freshwater fish restaurant business services in North Tombatu District, Southeast Minahasa Regency.The method used in this research is a survey. According to Hamdi and Baharudin (2012), a survey is a research conducted by collecting data and interpreting the data in general as what is available in the field. This research was conducted in North Tombatu District. Types and sources of data in this study using primary and secondary data. Primary data obtained by using direct interviews with consumers as many as 25 people with a list of questions that have been prepared. In addition to interviews, they also ask questions to consumers as visitors by filling out questionnaires, using recording devices, and using documentation tools such as photo and video cameras. The secondary data used is population and livelihood data which can be obtained from the North Tombatu District Office. Notes from the entrepreneur who manages the restaurant in question as well as literature/journals relevant to the research topic.The data analysis technique used is descriptive analysis. The data obtained in the research is made in a simpler form so that it is easy to understand. The data are presented in the form of frequency and percentage tables, then described. According to Soegiyono (2009) descriptive data analysis method or technique is a research method that aims to describe or provide an overview of an object of research being studied through samples or data that have been collected and draw conclusions.The results of this study can be concluded: 1) the services available in freshwater fish restaurants in North Tombatu District, namely general restaurant services, taste consistency, completeness of facilities, and main food combinations; and 2) more than half of consumers (54.27%) think that a good freshwater fish restaurant, namely restaurant service, length of service time, taste, completeness of facilities and the combination with main food are interesting things and will make them happy. consumers will still choose the restaurant as a place to eat family, friends and themselves. They strongly agree that if the five indicators used as benchmarks for the existence of a restaurant are met, it is guaranteed that the restaurant will survive and have visitors on an ongoing basis. Suggestions from this research are: 1) it is necessary to develop online services to reach wider consumers, and 2) further research is needed to assess consumer decisions in choosing freshwater fish restaurants. Keywords: freshwater fish, restaurant, perception, consumersAbstrak
Pengaruh layanan pada penjualan memang tidak bisa dipungkiri lagi karena tingginya kualitas layanan menunjukkan besarnya dedikasi suatu usaha pada konsumen. Oleh karena itu, mengutamakan layanan merupakan sebuah keharusan bagi suatu usaha yang ingin tetap eksis dalam persaingan bisnis yang semakin ketat saat ini, termasuk rumah makan ikan air tawar.
Penelitian ini bertujuan: 1) mengetahui apa saja layanan usaha rumah makan ikan air tawar di Kecamatan Tombatu Utara dan 2) mengetahui persepsi konsumen pada layanan usaha rumah makan ikan air tawar di Kecamatan Tombatu Utara Kabupaten Minahasa Tenggara.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah survey. Menurut Hamdi dan Baharudin (2012), survei adalah suatu penelitian yang dilakukan dengan cara mengumpulkan data dan menafsirkan data secara umum sebagai apa yang tersedi di lapangan. Penelitian ini dilaksanakan di Kecamatan Tombatu Utara. Jenis dan sumber data penelitian ini menggunakan data primer dan sekunder. Data primer didapat dengan menggunakan metode wawancara langsung pada konsumen sebanyak 25 orang dengan daftar pertanyaan yang sudah disiapkan. Selain melalui wawancara juga dengan cara tanya jawab kepada konsumen sebagai pengunjung dengan cara mengisi kuisioner, menggunakan alat perekam, serta menggunakan alat dokumentasi seperti kamera foto, dan video. Data sekunder yang digunakan adalah data kependudukan dan mata pencaharian yang bisa diperoleh dari Kantor Kecamatan Tombatu Utara. Catatan-catatan dari pengusaha yang mengelolah rumah makan yang dimaksud serta dan literatur/jurnal-jurnal yang relevan dengan topik penelitian.
Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif. Data yang diperoleh dalam penelitian dibuat dalam bentuk yang lebih sederhana agar mudah dipahami. Data disajikan dalam bentuk Tabel frekuensi dan persentase, kemudian dideskripsikan. Menurut Soegiyono (2009) metode atau teknik analisis data deskriptif merupakan metode penelitian yang bertujuan mendeskripsikan atau memberi gambaran terhadap suatu obyek penelitian yang diteliti melalui sampel atau data yang telah terkumpul dan membuat kesimpulan.
Hasil penelitian ini dapat disimpulkan : 1) layanan yang ada di rumah makan ikan air tawar di Kecamatan Tombatu Utara, yaitu layanan umum rumah makan, konsistensi cita rasa, kelengkapan fasilitas, dan kombinasi makanan utama; dan 2) lebih dari separuh konsumen (54,27%) beranggapan bahwa rumah makan ikan air tawar yang baik yaitu pada layanan rumah makan, lama waktu pelayanan, cita rasa, kelengkapan fasilitas dan adanya kombinasi dengan makanan utama merupakan hal yang menarik dan akan membuat konsumen tetap akan memilih rumah makan tersebut sebagai tempat makan keluarga, teman-teman dan dirinya sendiri. Mereka sangat setuju apabila kelima indikator yang dipakai sebagai tolok ukur keberadaan satu rumah makan dipenuhi maka dijamin rumah makan tersebut akan bertahan dan tetap ada pengunjung secara berkelanjutan.. Saran dari penelitian ini, yaitu: 1) perlu dikembangkan layanan online untuk menjangkau konsumen lebih luas, dan 2) perlu penelitian lanjutan untuk menilai keputusan konsumen dalam memilih rumah makan ikan air tawar.
Kata Kunci: ikan air tawar; rumah makan; persepsi; konsumen
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.35800/akulturasi.v9i2.36922
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.