Analisis Penyebab Kerugian Pada PT Sumber Alfaria Trijaya Tbk Cabang Manado

Siti Asmianti, Grace Nangoi, Jessy Warongan

Abstract


Abstract. This study aims to analyze the causes of losses at PT Sumber Alfaria Trijaya Tbk Branch Manado. This study was using qualitative method with case study approach. Data were obtained through in-depth interview technique, documentation study and observation. Key informants were determined by using purposive sampling that they meet the criteria set out to obtain accurate and precise information. Triangulation techniques were used to test the validity of data and data sources. The transcript data described from the interview results were analyzed using analytical methods consisting of the giving of themes/coding, conceptualizing scientific statements and interpreting them in a narrative form. The result of this research shows that there were 6 (six) causes of losses at PT Sumber Alfaria Trijaya Tbk Branch Manado, there were expansion, age of the company, fraud, insufficient internal control, human resource competency, and business competition among industries. The efforts made are reward and punishment strategies, improvement of human resources, and increasing sales by increasing franchise stores. Recommendations are to improve compliance, attitudes and responsibilities of employees for the work given to them, to improve the commitment of leaders to be more assertive and to improve supervision and internal control in order to enhance employee integrity to reduce the potential of fraud.

Keywords: Retail, Compliance, Internal Control, Fraud

Abstrak. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penyebab kerugian pada PT Sumber Alfaria Trijaya Tbk Cabang ManadoPenelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Data diperoleh melalui teknik wawancara mendalam, observasi dan studi dokumentasi. Informan kunci ditetapkan secara purposive sampling dengan syarat memenuhi kriteria yang ditetapkan untuk mendapatkan informasi yang tepat dan akurat. Teknik triangulasi digunakan untuk menguji validitas data dan sumber data. Data transkrip yang diuraikan dari hasil wawancara dianalisis menggunakan metode analisis yang terdiri dari pemberian tema/coding, konseptualisasi pernyataan ilmiah dan menginterpretasikannya dalam bentuk narasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat 6 (enam) penyebab kerugian pada PT Sumber Alfaria Trijaya Tbk Cabang Manado, yaitu ekspansi, umur perusahaan, adanya fraud, pengendalian internal yang kurang memadai, kompetensi sumber daya manusia, serta persaingan usaha sesama industri. Upaya yang dilakukan yaitu adanya strategi reward dan punishment, perbaikan sumber daya manusia, serta meningkatkan penjualan dengan memperbanyak toko franchise. Saran yang diberikan adalah perlu adanya perbaikan dalam hal kepatuhan, sikap dan tanggung jawab karyawan terhadap pekerjaan yang diberikan, perlu memperbaiki komitmen pimpinan agar lebih tegas dan meningkatkan pengawasan serta pengendalian internal yang lebih terkontrol dalam hal meningkatkan integritas karyawan untuk mengurangi adanya potensi fraud.

Kata Kunci: Ritel, Kepatuhan, Pengendalian Internal, Fraud.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35800/jjs.v10i1.26473

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

All articles in Accountability Journal are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.