Development of Village Head Voting Application in Minahasa Regency
Abstract
Abstract — The village head election is an activity carried out to determine the village head, in the village head election itself there is a very important stage, namely voting. The process of voting for village heads in Minahasa district is still carried out using conventional methods such as paper and at this time with the Coronavirus Disease-2019 (Covid-19) causing the voting process to be disrupted, therefore the voting process becomes ineffective and inefficient. With the development of technology, there is now Electronic voting (E-Voting) as a method of improving the voting process that can change the voting process to be computerized so that it can help conventional problems and covid-19. The purpose of this study was to create an application for the Village Head Voting in Minahasa Regency. This application development uses the Extreme Programming method which is divided into 4 stages, namely: Planning, Designing, Writing Program Code, and Testing. The E-Voting application created can assist the voting process from the stage of distributing invitations to voters voting and can make voting at polling stations more accountable.
Abstrak — Pemilihan kepala desa adalah kegiatan yang dilakukan untuk menentukan kepala desa, dalam pemilihan kepala desa sendiri terdapat tahap yang sangat penting yaitu pemungutan suara. Proses pemungutan suara kepala desa di kabupaten minahasa masih dilaksanakan menggunakan metode konvensioal seperti kertas dan pada saat ini dengan adanya penyakit Coronavirus Disease-2019 (Covid-19) menyebabkan proses pemungutan suara terganggu sehingga proses pemungutan suara menjadi tidak efektif dan efisien. Dengan perkembangan teknologi kini ada Electronic voting (E-Voting) sebagai metode peningkatan pada proses pemungutang suara yang dapat mengubah proses pemungutan suara menjadi terkomputerisasi sehingga dapat membantu masalah konvensial dan covid-19. Tujuan penelitian ini adalah untuk membuat aplikasi Pemungutan Suara Kepala Desa di Kabupaten Minahasa. Pengembangan aplikasi ini menggunakan metode Extreme Programming yang terbagi dalam 4 tahap yaitu : Perencanaan, Perancangan, Penulisan kode program, dan Pengujian. Aplikasi E-Voting yang dibuat dapat membantu proses pemungutan suara mulai dari tahap pembagian undangan sampai pemilih memberikan suara serta bisa membuat pemungutan suara di tempat pemungutan suara lebih akuntabel.
Keywords
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.35793/jti.16.3.2021.34192
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.