HUBUNGAN VERBAL ABUSE ORANG TUA DENGAN PERKEMBANGAN KOGNITIF PADA ANAK USIA SEKOLAH DI SD INPRES TEMPOK KECAMATAN TOMPASO

Angle Mamesah, Sefti Rompas, Mario Katuuk

Abstract


Abstract: Verbal abuse is an expression or performance action that causes adverse emotional consequences. The objective :This study aims to determine the correlation of parents' verbal abuse with cognitive development in school aged at SD Inpres Tempok. The design : This type of research uses quantitative research with descriptive studies. The number of samples is 31 people using total sampling technique. Data processing tools in the form of questionnaires. Theresult : The results showed that most children received mild verbal abuse from parents (76.7%), most of the children who experienced cognitive development (56.7%) and where the P> 0.05 was P = 0.025. Conclusion :there was a significant relationship between verbal abuse and cognitive development in school-aged at SD Inpres Tempok. So parents are expected in parenting does not do verbal abuse. So that can support cognitive development children good. This study can be used as a follow up tu further research on the relationship of the trigger factors of verbal abuse and cognitive development of children. Keywords :Verbal abuse, cognitive development, school-aged Abstrak :Verbal abuse adalah tindakan lisan atau perilaku yang menimbulkan konsekuensi emosional yang merugikan dan dapat berpengaruh atau mengganggu pertumbuhan termasuk perkembangan kognitif anak.Tujuan : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan verbal abuse orang tua dengan perkembangan kognitif pada anak usia sekolah di SD Inpres Tempok. Desain Penelitian : Jenis penelitian ini menggunakan jenis penelitian kuantitatif dengan studi deskriptif korelasi. Jumlah sampel 31 orang dengan menggunakan teknik total sampling. Alat pengumpulan data berupa kuesioner.Hasil penelitian : didapatkan bahwa sebagian besar anak mendapatkan verbal abuse ringan dari orang tua (76,7%), sebagian besar anak memiliki perkembangan kognitif sesuai (56,7%) dan dimana P value>0,05 adalah P = 0,025. Kesimpulan : terdapat hubungan yang signifikan antara verbal abuse dengan perkembangan kognitif pada anak usia sekolah di SD Inpres Tempok. Jadi orang tua diharapkan dalam pengasuhan tidak melakukan pelecehan verbal. sehingga dapat mendukung perkembangan kognitif yang baik. penelitian ini dapat digunakan sebagai tindak lanjut untuk penelitian lebih lanjut tentang hubungan faktor pemicu pelecehan verbal dan perkembangan kognitif anak-anak. Kata Kunci :Verbal abuse, perkembangan kognitif, usia sekolah

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35790/jkp.v6i2.21572

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Publisher:

Program Studi Ilmu Keperawatan
Fakultas Kedokteran
Universitas Sam Ratulangi

 

View My Stats