HUBUNGAN POLA ASUH ORANG TUA BEKERJA DENGAN PERKEMBANGAN ANAK USIA PRASEKOLAH (4 - 5 TAHUN) DI TK GMIM BUKIT MORIA MALALAYANG

Rina Kundre, Yolanda Bataha

Abstract


Abstract: Parenting which applied by parents have an important role to educate them and asreflection aboutparents attitudes and behavior in child development, aims that children can grow and develop optimally. The Purpose of this study is to know the relationship between Working parent’s Parenting with Preschool Children’s development (4 - 5 years old) at TK GMIM Bukit Moria Malalayang. Method of this study uses descriptive research design with a cross-sectional approach. Sample of this study consisted of 33 children and 33 parents, using saturated sample techniques. Results of this study, out of 33 children mostlyhave dubious developments (45.5%) parenting that use in the family is good parenting (81.8%), using the sperman-rank test shows the interpretation of the correlation coefficient r-value was 0,4. the strength of the relationship is moderate and p-value was 0.021. significance level of alfa (a) 0.05. it was found that p-value was 0.021 smaller than significant value of 0.05.Conclusion of this study, There is a significant Relationship between Working parent’s Parenting with Preschool Children’s development (4 - 5 years old) at TK GMIM Bukit Moria Malalayang. Suggestions for parents can apply a good parenting to children.
Keywords: Parenting, Children Development, Preschool
Abstrak: Pola asuh yang diterapkan oleh orang tua berperan penting dalam mendidik anak yang merupakan gambaran tentang sikap dan perilaku orang tua dalam perkembangan anak bertujuan agar anak dapat tumbuh serta berkembang secara optimal. Tujuan penelitian untuk mengetahui hubungan pola asuh orang tua bekerja dengan perkembangan anak usia prasekolah (4 - 5 tahun) di TK GMIM Bukit Moria Malalayang. Metode penelitian ini menggunakan desain penelitian deskriptif korelasi dengan pendekatan cross-sectional. Sampel terdiri dari 33 orang anak dan 33 orang tua dengan menggunakan teknik sampel jenuh. Hasil dari 33 anak yang di teliti sebagian besar perkembangan meragukan (45,5%) didapatkan bahwa pola asuh yang diterapkan dalam keluarga adalah pola asuh baik (81,8%), dengan menggunakan uji sperman-rank menunjukan interpretasi koefisien korelasi nilai r adalah 0,4, sehingga kekuatan hubungan sedang dan nilai p adalah 0,021. Tingkat kemaknaan alfa (a) yang digunakan yaitu: 0,05. Jadi p = 0,021< 0,05. Kesimpulan terdapat hubungan yang signifikan antara pola asuh orang tua bekerja dengan perkembangan anak usia prasekolah (4 - 5 tahun) di TK GMIM Bukit Moria Malalayang. Saran diharapkan orang tua dapat menerapkan pola asuh yang baik sesuai dengan usia anak.
Kata Kunci : Pola Asuh, Perkembangan Anak, Usia Prasekolah

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35790/jkp.v7i1.25202

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Publisher:

Program Studi Ilmu Keperawatan
Fakultas Kedokteran
Universitas Sam Ratulangi

 

View My Stats