PERBEDAAN KEPUASAN PASIEN TERHADAP PELAYANAN KEPERAWATAN DI IRINA A DENGAN IRINA C RSUP Prof. Dr. R. D. KANDOU MANADO
Abstract
Abstract : Background patient satisfaction is one measure of the success of the hospital services provided. The patient as service users expect a quality product from a hospital as a health care institution. The incidence of disability and even death caused by surgical procedures and degenerative diseases and infections has increased from year to year. This study aims see the difference in patient satisfaction in inpatient surgery (Irina A) with internal hospitalization (Irina C) and to look at patient satisfaction in each of room. The design study is a comparative descriptive study. Respondents in this study amounted to 92 people, divided in two rooms. Taken using purposive sampling technique using patient satisfaction questionnaires covering 5 dimensions namely reliability, responsiveness, assurance, empathy, and tangibles. Later in the analysis using IBM SPSS Statistics 20 program using the Independent t-test at 95% significance level (α = 0.05). With the results of more than half of the respondents in Irina A disgruntled otherwise most of the respondents in Irina C are satisfied, with α = 0.389. In conclusion there is no difference in patient satisfaction with nursing care in the both room. Keywords: patient satisfaction, inpatient surgery, inpatient internal Abstrak : Latar belakang kepuasan pasien merupakan salah satu ukuran keberhasilan pelayanan yang diberikan rumah sakit. Pasien sebagai pengguna jasa mengharapkan produk yang berkualitas dari rumah sakit sebagai institusi pelayanan kesehatan. Angka kejadian kecacatan bahkan kematian yang diakibatkan oleh prosedur pembedahan dan penyakit-penyakit degeneratif dan infeksi mengalami peningkatan dari tahun ke tahun. Tujuan untuk melihat perbedaan kepuasan pasien di rawat inap bedah (Irina A) dengan rawat inap interna (Irina C) dan guna memperoleh gambaran kepuasan pasien dimasing-masing ruangan. Desain penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif komparatif. Responden dalam penelitian ini berjumlah 92 orang yang terbagi di kedua ruangan. Diambil menggunakan teknik purposive sampling dengan menggunakan kuisioner tentang kepuasan pasien yang meliputi 5 dimensi yaitu reliability, responsiveness, assurance, emphaty, dan tangibles. Kemudian di analisis menggunakan program IBM SPSS Statistics 20 menggunakan uji t Independent pada tingkat kemaknaan 95% (α = 0,05). Hasil lebih dari separuh responden di Irina A merasa kurang puas sebaliknya sebagian besar responden di Irina C merasa puas, dengan α = 0,389. Kesimpulan tidak ada perbedaan kepuasan pasien terhadap pelayanan keperawatan di kedua ruangan. Kata kunci : kepuasan pasien, Irina bedah, Irina interna
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.35790/jkp.v2i2.5148
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Publisher:
Program Studi Ilmu Keperawatan
Fakultas Kedokteran
Universitas Sam Ratulangi