PENGARUH REKLAME POLITIK PILWAKO TERHADAP SIKAP PEMILIH PEMULA DI KELURAHAN GOGAGOMAN KECAMATAN KOTAMOBAGU BARAT

Authors

  • Idrus Makalunsenge

Abstract

Abstract. Effect of Political Reclamare Mayoral Election Against Attitudes of first – time voters in the Village District of Gogagoman Kotamobagu West. As a means of democratic elections has been used in most of the countries in the world referred to Indonesia. Political campaigns in Indonesia is growing along with the increasing advances in technology and changes in system election directly. System of direct election (election) makes the competition among political candidates increasingly stringent. Usual mass mobilization on the activities in the campaign, now grown with war mass mediated political advertising during election campaigns. Parties, candidates, president and vice president or head loading areas now rely on mass media advertising.
Problems that were examined in this study are: what and how to influence political advertisement mayoral election in the village districts of gogagoman Kotamobagu west.
This study linked with mass media effects theory, namely the theory of stimulus response theory assumes that there is a stimulus-response explain effect that occurs in the receiver as a result of communication.
The data analysis technique used is the Pearson product moment correlation analysis (PPM) and simple linear regression analysis, based on the results of the calculation of Pearson product moment correlation political advertising accounted for 20.79 there is quite influential among political advertising and attitude mayoral election voters. While the results of the calculation of simple linear regression analysis, there are significant linear patterned between political advertisement attitude mayoral election against first-time voters in linearity testing.
The conclusion that can be drawn in this research is a political advertisement mayoral election have considerable influence on the attitudes of voters about 20.79% while the remainder is determined by other variables, such as environmental factors, voters associate residence, family, education, social values espoused and so on.
Keywords : Reclmare, First time Voters

Abstract. Pemilihan umum sebagai sarana demokrasi telah digunakan disebagian besar negara-negara di dunia termaksud indonesia. Kampanye politk di indonesia semakin berkembang seiring dengan bertambah majunya teknologi dan perubahan sistem pemililhan secara langsung. Sistem pemilihan secara langsung (pemilu) membuat persaingan antar kandidat politik semakin ketat. Pengerahan massa yang biasa menjadi agenda dalam berkampanye, sekarang berkembang dengan perang iklan politik dimedia massa selama masa kampanye berlangsung. Partai, calon legislatif, president dan wakil president ataupun kepala daerah kini mengandalkan pemuatan iklan di media massa. Permasalah yang dikaji dalam penelitian ini adalah : apa dan bagaimana pengaruh reklame politik pilwako dikelurahan gogagoman kecamatan kotamobagu barat. Penelitian ini dikaitkan denngan teori efek media massa yaitu teori stimulus response teori ini mengasumsikan bahwa ada stimulus-response yang menjalaskan pengaruh yang terjadi pada pihak penerima (receiver) sebagai akibat dari komunikasi.Teknik analisis data yang dipakai adalah analisis korelasi pearson product moment (PPM) dan analisis regresi linear sederhana, berdasarkan hasil perhitungan korelasi pearson product moment reklame politik memberikan kontribusi sebesar 20,79 terdapat jumblah yang cukup berpengaruh antara reklame politik pilwako dan sikap pemilih pemula. Sedangkan hasil perhitungan analisis regresi linear sederhana,terdapat pengaruh yang berpola linear antara reklame politik pilwako terhadap sikap pemilih pemula dalam pengujian linearitas. Kesimpulan yang dapat ditarik dalam peneltian ini adalah reklame politik pilwako mempunyai pengaruh yang cukup terhadap sikap pemilih pemula sekitar 20,79% sedangkan sisanya ditentukan oleh variabel lainnya, seperti faktor lingkungan, tempat tinggal pemilih bergaul, keluarga, tingkat pendidikan, nilai-nilai sosial yang dianutnya dan lain sebagainya.
Kata kunci : Reklame, Pemilih Pemula

Downloads

Published

2014-08-28

How to Cite

Makalunsenge, I. (2014). PENGARUH REKLAME POLITIK PILWAKO TERHADAP SIKAP PEMILIH PEMULA DI KELURAHAN GOGAGOMAN KECAMATAN KOTAMOBAGU BARAT. ACTA DIURNA KOMUNIKASI, 3(3). Retrieved from https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/actadiurnakomunikasi/article/view/5508

Issue

Section

Articles