PERSEPSI NELAYAN PURSE SEINE TERHADAP LAYANAN PELABUHAN PERIKANAN PANTAI (PPP) TUMUMPA KOTA MANADO

Authors

  • Romnik Maili
  • Siti Suhaeni
  • Srie J. Sondakh
  • Djuwita R.R. Aling
  • Jardie A. Andaki

DOI:

https://doi.org/10.35800/akulturasi.v10i1.39979

Keywords:

persepsi, nelayan, PPP Tumumpa

Abstract

Abstract

Tumumpa Beach Fishing Port is located in Tumumpa II Village, Tuminting District, Manado City. The Tumumpa Coastal Fishery Port is a Technical Implementation Unit of the Centre for Development and Guidance of Fishing, which in carrying out services to service users is equipped with several port facilities. The facilities at the Tumumpa Beach Fishing Port are divided into 3 parts, namely: basic/basic facilities (pier facilities, port pool facilities, navigation equipment facilities, breakwater facilities), functional facilities (TPI facilities, ice factory facilities, marketing building facilities, maintenance facilities, fleet repair facilities, supply facilities) and supporting facilities (welfare support facilities, administrative support facilities).

The population in this study was the captain of the purse seine ship. The purpose of this study was to examine whether purse seine fishermen know about the functions and benefits of the services available at the Tumumpa Coastal Fishing Port and to determine the fishermen's perceptions of the services and facilities of the Tumumpa Coastal Fishing Port. This research method is a survey method. The number of samples taken as many as 30 people, using the sampling method. Sampling using incidental sampling method.

The data collected in the form of primary data and secondary data. Primary data is data collected directly by researchers, which is done by means of observation and interviews guided by questionnaires. Secondary data is data collected through a second party, in the form of evidence, records or reports obtained from the Tumumpa Coastal Fishing Port office. Data analysis to determine the knowledge of fishermen using the Gutman scale, while to determine the perceptions of fishermen using a Likert scale.

Based on the results of the analysis, it is known that 90.56% of purse seine fishermen already know the functions and benefits of the services provided by the Tumumpa Coastal Fishing Port, while 9.44% state that they do not know the functions and benefits of the services provided by the Tumumpa Coastal Fishing Port. This is inseparable from the active role of employees in socializing the benefits and services provided by the Tumumpa Coastal Fishing Port. Purse seine fishermen's perception of all facilities and services provided by the Tumumpa Coastal Fishing Port which is assessed based on 18 dimensions, the result is 3.90, which means that fishermen's perceptions are good about the facilities and services provided by the Tumumpa Coastal Fishing Port, and there are even some indicator questions that have very good and very positive perception from fishermen.

 

Keywords: perception; fisherman; PPP Tumumpa

 

Abstrak

Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa yang terletak di Kelurahan Tumumpa II Kecamatan Tuminting Kota Manado. Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa merupakan Unit Pelaksanaan Teknis Dinas Balai Pengembangan dan Pembinaan Penangkapan Ikan, yang dalam melaksanakan pelayanan jasa kepada para pemakai jasa dilengkapi beberapa fasilitas pelabuhan. Fasilitas yang berada di Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa, dibagi menjadi 3 bagian yaitu: Fasilitas pokok/dasar (fasilitas dermaga, fasilitas kolam pelabuhan, fasilitas alat navigasi, fasilitas pemecah gelombang), fasilitas fungsional (fasilitas TPI, fasilitas pabrik es, fasilitas gedung pemasaran, fasilitas pemeliharaan, fasilitas perbaikan armada, fasilitas perbekalan) dan fasilitas penunjang (fasilitas penunjang kesejahteraan, fasilitas penunjang administrasi).

Populasi dalam penelitian ini adalah nahkoda kapal purse seine. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji apakah nelayan purse seine mengetahui tentang fungsi dan manfaat layanan yang ada di Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa serta untuk mengetahui persepsi nelayan terhadap layanan dan fasilitas Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa. Metode penelitian ini adalah metode survey. Jumlah sample yang di ambil sebanyak 30 orang, dengan menggunakan metode sampling. Pengambilan sample menggunakan metode insidental sampling.

Data yang dikumpulkan berupa data primer dan data sekunder. Data primer adalah data yang dikumpulkan langsung oleh peneliti, yang dilakukan dengan cara observasi dan wawancara yang dipandu dengan kuisioner. Data sekunder adalah data yang dikumpulkan melalui pihak kedua, berupa bukti, catatan atau laporan yang diperoleh dari kantor Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa. Analisis data untuk mengetahui pengetahuan nelayan menggunakan skala Gutman, sedangkan untuk mengetahui persepsi nelayan menggunakan skala Likert.

Berdasarkan hasil analisis diketahui bahwa nelayan purse seine 90,56% sudah mengetahui fungsi dan manfaat layanan yang disediakan oleh Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa, sedangkan 9,44% menyatakan tidak mengetahui fungsi dan manfaat layanan yang di sediakan oleh Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa. Hal ini tidak terlepas dari peran aktif pegawai dalam mensosialisasikan manfaat dan layanan yang disediakan oleh Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa. Persepsi nelayan purse seine terhadap seluruh fasilitas dan layanan yang disediakan oleh Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa yang dinilai berdasarkan 18 dimensi diperoleh hasil 3,90 yang berarti persepsi nelayan baik terhadap fasilitas dan layanan yang disediakan oleh Pelabuhan Perikanan Pantai Tumumpa, bahkan ada beberapa indicator pertanyaan yang mempunyai persepsi sangat baik dan sangat positif dari nelayan.

 

Kata Kunci: persepsi; nelayan; PPP Tumumpa

Downloads

How to Cite

Maili, R., Suhaeni, S., Sondakh, S. J., Aling, D. R., & Andaki, J. A. (2022). PERSEPSI NELAYAN PURSE SEINE TERHADAP LAYANAN PELABUHAN PERIKANAN PANTAI (PPP) TUMUMPA KOTA MANADO. AKULTURASI, 10(1), 172–184. https://doi.org/10.35800/akulturasi.v10i1.39979

Issue

Section

Articles