Pemanfaatan Youtube sebagai Sumber Pembelajaran untuk Mahasiswa

Authors

  • Ning T. Damayanti Universitas Trisakti
  • Mita Juliawati Universitas Trisakti

DOI:

https://doi.org/10.35790/eg.v13i1.54311

Abstract

Abstract: Technological changes have significant impacts on the field of education. Education via YouTube has increased and has a high rating in the educational sector. Modification of the learning system through social media will become a source of student learning, including clinical tutorials. This study aimed to find out an overview of the utilization of YouTube as a learning resource for students at the Faculty of Dentistry. This was a descriptive and observational study with a cross-sectional design. Respondents were students at the Faculty of Dentistry, Universitas Trisakti class of 2020-2022. Data were obtained from 261 respondents using an online questionnaire through Google form media. Data analysis were presented descriptively with frequency distribution data in the form of tables and diagrams using SPSS. The results showed that the majority of respondents (84.29%) agreed with the statement that YouTube could be an accessible source of learning material with the largest number being the class of 2021 (39.1%), followed by class of 2020 (31.8%) and class of 2022 (29.1%). In conclusion, the utilization of YouTube is important as a source of student learning, one of which is in the clinical tutorial learning process.

Keywords: YouTube; clinical tutorials; learning source; students

 

 Abstrak: Perubahan teknologi memiliki dampak yang signifikan dalam bidang pendidikan. Edukasi melalui YouTube pada bidang pendidikan mengalami peningkatan dan menduduki rating yang tinggi. Modifikasi sistem pembelajaran melalui media sosial akan menjadi sumber pembelajaran mahasiswa antara lain tutorial klinik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gambaran penggunaan YouTube sebagai sumber pembelajaran mahasiswa Fakultas Kedokteran Gigi. Jenis penelitian ialah observasional deskriptif dengan desain potong lintang. Responden ialah mahasiswa/mahasiswi Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Trisakti Angkatan 2020-2022. Pengambilan data diperoleh dari 261 responden menggunakan kuesioner secara online dengan media Google form. Analisis data disajikan secara deskriptif dengan data distribusi frekuensi dalam bentuk tabel dan diagram menggunakan SPSS. Hasil penelitian mendapatkan mayoritas responden (84,29%) menyatakan setuju pada pernyataan YouTube dapat menjadi akses untuk sumber materi pembelajaran dengan angkatan paling banyak ialah pada angkatan tahun 2021 (39,1%), diikuti angkatan 2020 (31,8%), dan angkatan 2022 (29,1%). Simpulan penelitian ini ialah penggunaan YouTube penting sebagai sumber pembelajaran mahasiswa salah satunya dalam proses pembelajaran tutorial klinik.

Kata kunci: YouTube; tutorial klinik; media pembelajaran; mahasiswa

Author Biographies

Ning T. Damayanti, Universitas Trisakti

Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Trisakti, Jakarta, Indonesia

Mita Juliawati, Universitas Trisakti

Departemen Ilmu Kesehatan Gigi Masyarakat dan Pencegahan Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Trisakti, Jakarta, Indonesia

References

Mukhopadhyay S, Kruger E, Tennant M. YouTube: A new way of supplementing traditional methods in dental education. J Dent Educ. 2014;78(11):1568–71. Available from: https:// pubmed.ncbi. nlm.nih.gov/25362699/

Burns LE, Abbassi E, Qian X, Mecham A, Simeteys P, Mays KA. YouTube use among dental students for learning clinical procedures: a multi-institutional study. J Dent Educ. 2020;84(10):1151–8. Doi: 10.1002/jdd.12240

Burke SC, Snyder SL. YouTube: an innovative learning resource for college health education courses an overview of youtube using youtube in higher education. Int Electron J Health Educ. 2008;(11):39–46. Available from: files.eric.ed.gov/fulltext/EJ798652.pdf

Wright DG, Abell CH. Using youtube to bridge the gap between baby boomers and millennials. J Nurs Educ. 2011;50(5):299–300. Doi: 10.3928/01484834-20110419-03

Alamsyah MA, Pettalongi SS, Nurdin N. Peran Teknologi Pendidikan dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Era Society 5.0. Prosiding Kajian Islam dan Integrasi Ilmu di Era Society 5.0. 2023;2(1):134.

Asviyati L, Fikriy M, Izah N, Wahyono. The role of technology in realizing the level of education in Indonesia. Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Ke-6 (SNIP 2022) SHEs: Conference Series. 2023;6(1):177–81. Doi: https://doi.org/10.20961/shes.v6i1.71075

Penyelenggaraan Asosiasi Jasa Internet Indonesia. Pengguna Internet Indonesia. 2023.

Sasmita RS. Pemanfaatan internet sebagai sumber belajar. J Pendidik dan Konseling. 2020;2(1):99–103. Doi: https://doi.org/10.31004/jpdk.v2i1.603

da Silva MA, Pereira AC, Walmsley AD. Who is providing dental education content via YouTube? Br Dent J. 2019;226(6):437–40. Doi: 10.1038/s41415-019-0046-8

Sabriadi. Persepsi mahasiswa fase klinik Fakultas Kedokteran Universitas Muhamadiyah Makassar terhadap manfaat pembelajaran keterampilan klinik [Skripsi]. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar; 2015.

Riyanto S, Hatmawan AA. Metode Riset Penelitian Kuantitatif: Penelitian di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan dan Eksperimen. Yogyakarta; Deepublish; 2020.

Vogel EA, Rose JP, Okdie BM, Eckles K, Franz B. Who compares and despairs? The effect of social comparison orientation on social media use and its outcomes. Pers Individ Dif. 2015;86:249–56. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2015.06.026

Vošner HB, Bobek S, Kokol P, Krečič MJ. Attitudes of active older Internet users towards online social networking. Comput Human Behav. 2016;55:230–41. Doi:10.1016/j.chb.2015.09.014

Uma E, Nieminen P, Mani SA, John J, Haapanen E, Laitala ML, et al. Social media usage among dental undergraduate students—a comparative study. Healthc. 2021;9(11):1–17. Doi: 10.3390/healthcare 9111408

Hermawan F. Analisis minat masyarakat pengguna platform YouTube sebagai media komunikasi digital masa kini. Manajemen. 2022;14(3):564–73. Doi: 10.29264/jmmn.v14i3.11565

Reynata AVE. Penerapan youtube sebagai media baru dalam komunikasi massa. Komunikologi. 2022;19(2):96–101. Doi: https://doi.org/10.47007/jkomu.v19i02.514

Tinambunan TM, Siahaan C. Pemanfaatan Youtube sebagai media komunikasi massa di kalangan pelajar. J Ilmu Komun. 2022;5(1):14–21. Doi: http://dx.doi.org/10.31602/jm.v5i1.6756

Saputra A. Survei Penggunaan Media Sosial Di Kalangan Mahasiswa Kota Padang Menggunakan Teori Uses and Gratifications. BACA J Dokumentasi dan Inf. 2019;40(2):207. Doi:10.14203/j.baca. v40i2.476

Rohman JNA, Husna J. Situs Youtube sebagai media pemenuhan kebutuhan informasi: sebuah survei terhadap mahasiswa Program Studi Ilmu Perpustakaan Universitas Diponegoro Angkatan 2013-2015. J Ilmu Perpust. 2017;6(1):171–80.

Samosir FT, Pitasari DN, Tjahjono PE. The Effectiveness of Youtube as a student learning media (Study at the Faculty of Social and Political Sciences, University of Bengkulu) Efektivitas Youtube sebagai Media Pembelajaran Mahasiswa (Studi Di Fakultas FISIP Universitas Bengkulu). Rec Libr J. 2018;4(2):81–91. Doi:10.20473/rlj.V4-I2.2018.81-91

Putri A. Pengaruh intensitas mengakses Youtube Channel Gita Savitri Devi dalam segmen beropini terhadap perilaku modelling followers remaja. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah; 2018. Available from: https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/42452

Haryadi M. Pemanfaatan Youtube sebagai media ajar dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar. J Komun Has Pemikir dan Penelit. 2019;5(1):135–59. Doi: http://dx.doi.org/10.10358/jk.v5i1.588

Knösel M, Jung K, Bleckmann A. YouTube, dentistry, and dental education. J Dent Educ. 2011; 75(12):1558–68. Doi:10.1002/j.0022-0337.2011.75.12.tb05215.x

Downloads

Published

2024-04-23

How to Cite

Damayanti, N. T., & Juliawati, M. (2024). Pemanfaatan Youtube sebagai Sumber Pembelajaran untuk Mahasiswa. E-GiGi, 13(1), 64–71. https://doi.org/10.35790/eg.v13i1.54311

Issue

Section

Articles