Dashboard Pemetaan Penyakit Sosial di Provinsi Sulawesi Utara

Authors

  • Cikel H. H. Sumigar
  • Yaulie D. Y. Rindengan
  • Benefit S. Narasiang

DOI:

https://doi.org/10.35793/jti.15.3.2020.31598

Abstract

Abstract — information regarding social diseases found in North Sulawesi Province is still manual and does not cover all existing social disease data. With data like this still has many weaknesses such as data in paper form, requiring large space for storage. With research entitled “Social Disease Maping Dashboard in North Sulawesi Province†can answer this problem by creating mapping dashboards that can help present data and information needed by the North Sulawesi Regional Police Office and the community in a practical and easier to understand manner in the form of website-based digital maps. The study uses the waterfall research method, with interface design using bootstrap and map display using the google map api. The result of the research obtained in displaying maps and presenting information for each Regency/City and each Subdistrict have gone well.

Keywords — Dashboard; Mapping; Social Disease;

 

Abstrak — informasi terkait penyakit sosial yang terdapat di Provinsi Sulawesi Utara masih bersifat manual dan belum mencakup seluruh data penyakit sosial yang ada. Dengan data yang seperti ini masih memiliki banyak kelemahan seperti data dalam bentuk kertas, memerlukan ruang yang besar untuk penyimpanannya.

Dengan penelitian yang berjudul “Dashboard Pemetaan Penyakit Sosial di Provinsi Sulawesi Utara†dapat menjawab masalah tersebut dengan membuat dashboard pemetaan yang mampu membantu menyajikan data dan informasi yang dibutukan Kantor Kepolisian Daerah Sulawesi Utara dan masyarakat secara praktis dan lebih mudah dimengerti dalam bentuk peta digital berbasis website.

Penelitian ini menggunakan metode penelitian waterfall, dengan desain antarmuka menggunakan bootstrap dan tampilan peta menggunakan google map api. Hasil dari penelitian yang didapatkan dalam menampilkan peta dan menyajikan informasi setiap Kabupaten/Kota dan setiap Kecamatan sudah berjalan dengan baik. 

Kata kunci — Dashboard; Pemetaan; Penyakit Sosial;

Downloads

Published

2021-02-11