HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN PRESTASI AKADEMIK PADA MAHASISWA PROGRAM STUDI ILMU KEPERAWATAN FAKULTAS KEDOKTERAN UNIVERSITAS SAM RATULANGI MANADO
DOI:
https://doi.org/10.35790/jkp.v5i1.15824Abstract
Abstract : Motivasion to learn is the overall driving force in the one is able to raise the spirit or
enthusiasm to learn. The learning achievementis is a result that has been obtained or achieved
from activities that have been carried out or treated. Research purpose of this study was to
determine the relationship between learning motivasion and academic achievement in nursing
science student of the faculty of medicine at sam ratulangi university manado. Samples were 64
respondents in the can by using purposive sampling technique. Research design is descriptive
analytic with cross secrional approach and the data collected from respondents using
questionnaires learning motivation and academic achievement questionnaire. Test using the
Fhiser’s Exact Test statistic with significance level α = 0,05% or 95%. Research results showed
the value of p = 0,000 < α = 0,05. The conclusion of this research that there is a relationship
between learning motivation and academic achievement in students of nursing science Program
Faculty of Medicine, University of Sam Ratulangi Manado. Recommendation: Results of this study
can be used as a source of information and learning materials specifically so that students can be
motivated to learn to achieve good academic achievement, and can add a reference or
bibliography for further research in order to investigate more about the motivation to learn that
affect academic achievement.
Keywords : Motivation, Academic Achievement
Abstrak : Motivasi belajar adalah keseluruhan daya penggerak di dalam diri seseorang yang
mampu menimbulkan semangat atau kegairahan belajar. Prestasi belajar adalah suatu hasil yang
telah diperoleh atau dicapai dari aktivitas yang telah dilakukan atau dikerjakan. Tujuan penelitian
ini adalah untuk mengetahui hubungan antara motivasi belajar dengan prestasi akademik pada
mahasiswa program studi ilmu keperawatan fakultas kedokteran universitas sam ratulangi manado.
Sampel berjumlah 64 responden yang di dapat dengan menggunakan teknik purposive sampling.
Desain penelitian deskriptif analitik dengan pendekatan Cross Sectional dan data dikumpulkan
dari responden dengan menggunakan kuesioner motivasi belajar dan kuesioner prestasi akademik.
Uji statistic menggunakan Fhiser’s Exact Test dengan tingkat kemaknaan α = 0,05 atau 95%. Hasil
penelitian didapatkan nilai p = 0,000 < α = 0,05. Kesimpulan dari penelitian ini yaitu terdapat
hubungan antara motivasi belajar dengan prestasi akademik pada mahasiswa Program Studi Ilmu
Keperawatan Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi manado. Saran: Hasil penelitian ini
dapat digunakan sebagai sumber informasi serta bahan pembelajaran khususnya mahasiswa agar
dapat lebih termotivasi dalam belajar sehingga meraih prestasi akademik yang baik, dan dapat
menambah referensi atau pustaka bagi peneliti selanjutnya sehingga dapat meneliti lagi tentang
motivasi belajar yang mempengaruhi prestasi akademik
Kata Kunci : Motivasi Belajar, Prestasi Akademik