HUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN ORANG TUA DENGAN MOTIVASI BELAJAR PADA ANAK USIA SEKOLAH KELAS IV DAN V DI SD NEGERI KAWANGKOAN KALAWAT
DOI:
https://doi.org/10.35790/jkp.v1i1.2191Abstract
Abstract: Learning motivation is a mental boost that drives and directs human behavior for learning. Learning motivation can be affected from themselves (intrinsic), which is based on the need for learn, and from outside (extrinsic) is motivation that come from the family (especially their parents). Parents support is a interaction developed of parents which is characterized by care, warmth, approval, and positive feelings parents to children. The purpose of this study to determine the relationship between parents support with learning motivation in school age children class IV and V in elementary school kawangkoan kalawat. This research is a descriptive correlation design cross sectional. The sampling technique used is total sampling. The sample is 117 respondents. Data analysis using chi square test with significance level α = 0,05. The result showed that there is a relationship between parents support with learning motivation in school age children in elementary school kawangkoan kalawat with chi square test found the significant value p = 0,002 < α = 0,05. The conclusion of this study that there is a relationship between parents support with learning motivation in school age children in elementary school kawangkoan kalawat.
Keywords: parents support, learning motivation
Abstrak: Motivasi belajar merupakan dorongan mental yang menggerakkan dan mengarahkan perilaku manusia untuk belajar. Motivasi belajar dapat dipengaruhi dari diri sendiri (intrinsik), yang didasari oleh adanya kebutuhan untuk belajar, dan dari luar diri sendiri (ekstrinsik) yaitu motivasi yang berasal dari keluarga (terutama orang tua). Dukungan orang tua adalah interaksi yang dikembangkan oleh orang tua yang dicirikan oleh perawatan, kehangatan, persetujuan, dan berbagai perasaan positif orang tua terhadap anak. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui hubungan antara dukungan orang tua dengan motivasi belajar pada anak usia sekolah kelas IV dan V di SD Negeri Kawangkoan Kalawat. Penelitian ini bersifat deskriptif korelatif dengan rancangan cross sectional. Teknik pengambilan sampel yang digunakan yaitu total sampling. Sampel 117 responden. Teknik analisa data dengan menggunakan uji chi square dengan tingkat kemaknaan α = 0,05. Hasil penelitian didapatkan bahwa terdapat hubungan antara dukungan orang tua dengan motivasi belajar pada anak usia sekolah di SD Negeri Kawangkoan Kalawat dengan uji chi square didapatkan nilai p = 0,002 < α = 0,05. Kesimpulan penelitian ini yaitu terdapat hubungan antara dukungan orang tua dengan motivasi belajar pada anak usia sekolah di SD Negeri Kawangkoan Kalawat.
Kata Kunci: dukungan orang tua, motivasi belajar