HUBUNGAN STATUS GIZI DENGAN PERKEMBANGAN SOSIAL ANAK USIA 5 TAHUN DI TK TUNAS BHAKTI MANADO
DOI:
https://doi.org/10.35790/jkp.v1i1.2196Abstract
Abstract: Nutritional status is an expression of a state of equilibrium in the form of a particular variable or embodiment of nutriture in the form of specific variables (Supariasa, 2002). 5 years old are children in early childhood. Childhood as a time of growth and important phase to study the dynamics of physical, psychological and social development. Social development is a process of change that takes place continuously toward maturity that requires the communication with the public. Social development of the child is necessary because the child is growing and developing human who will live in the midst of society. The purpose of this study is to find out about the nutritional status of relations with the social development of children aged 5 years at kindergarten Tunas Bhakti Manado. This research included in quantitative research using survey research methods and analytic studies using cross-sectional design. The samples in this study using a total sampling technique. In this research, statistical analysis using Chi Square with a limit of significance α = 0.05. Results of statistical tests initially using Chi-Square test obtained p = 0.044 <α = 0.05, which means that Ho is rejected. The conclusion of this study is that there is a relationship with the nutritional status of social development of children aged 5 years at kindergarten Tunas Bhakti Manado
Keywords: Nutritional Status, Children 5 years old, Social Development
Abstrak: Status gizi adalah ekspresi dari keadaan keseimbangan dalam bentuk variabel tertentu atau perwujudan dari nutriture dalam bentuk variabel tertentu (Supariasa, 2001).Anak usia 5 tahun adalah anak yang dalam masa kanak-kanak awal. Masa kanak-kanak sebagai masa pertumbuhan dan perubahan terpenting untuk mempelajari dinamika kehidupan fisik, psikologis dan sosial anak. Perkembangan sosial adalah suatu proses perubahan yang berlangsung secara terus-menerus menuju pendewasaan yang memerlukan adanya komunikasi dengan masyarakat. Perkembangan sosial bagi anak sangat diperlukan karena anak merupakan manusia yang tumbuh dan berkembang yang akan hidup ditengah-tengah masyarakat. Tujuan penelitian ini ialah untuk mengetahui tentang hubungan status gizi dengan perkembangan sosial anak usia 5 tahun di TK. Tunas Bhakti Manado. Penelitian ini termasuk dalam jenis penelitian kuantitatif. metode penelitian menggunakan survei analitik dan desain penelitian menggunakan cross sectional. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan tehnik total sampling. Hasil penelitian menggunakan analisis uji statistik Chi Square dengan batas kemaknaan α = 0,05. Hasil uji statistik didapatkan nilai p = 0,044 < α = 0,05, yang berarti Ho ditolak. Kesimpulan penelitian ini yaitu ada hubungan status gizi dengan perkembangan sosial anak usia 5 tahun di TK. Tunas Bhakti Manado.
Kata Kunci: Status Gizi, Anak usia 5 tahun, Perkembangan sosial