PENGARUH PENDIDIKAN KEBENCANAAN BANJIR BANDANG TERHADAP KESIAPSIAGAAN MAHASISWA PROGRAM STUDI ILMU KEPERAWATAN FK UNSRAT

Authors

  • Muhamad Nurmansyah
  • Andi Buanasasi

DOI:

https://doi.org/10.35790/jkp.v7i1.25205

Abstract

Abstract: Flash flood is one of the most frequent disasters in Indonesia. The city of Manado was included in the event of the worst banjir bandang disaster. Preparedness greatly impacts on disasters that occur. Given the sudden onset of disaster and detrimental to many aspects, preparedness is needed to anticipate disasters. Therefore we need emergency education and simulation training to improve preparedness. Location of research for students who live in prone to flash flood disasters. The aim was to determine the effect of flash flood disaster education on the preparedness of nursing science students in FK Unsrat. The research design was using a nonrandomized control group pretest - posttest design. Samples were 32 people using consecutive sampling technique. Methods of collecting data using knowledge and attitude questionnaires, early warning systems, emergency response plans and resource mobilization to measure respondent preparedness and statistical tests using the Wilcoxon test and Man Whitney test. The results of the study obtained a P-Value of 0,000 (≤ α = 0.05) which means that there is a significant difference. The conclusions of the results of this study indicate an increase in preparedness in nursing students after being given counseling and emergency simulation training.
Keywords: Disaster Education, Flash Flood, Preparedness
Abstrak: Banjir bandang adalah salah satu bencana yang paling sering terjadi di Indonesia. Kota Manado masuk dalam peristiwa bencana banjir bandang terparah. Kesiapsiagaan sangat berdampak terhadap bencana yang terjadi. Mengingat bencana yang datangnya secara mendadak dan merugikan banyak aspek, kesiapsiagaan sangat diperlukan untuk mengantisipasi bencana. Oleh sebab itu diperlukan pendidikan kebencanaan dan pelatihan simulasi darurat untuk meningkatkan kesiapsiagaan. Lokasi tempat penelitian pada mahasiswa yang tinggal di daerah rawan bencana banjir bandang. Tujuan untuk mengetahui pengaruh pendidikan kebencanaan banjr bandang terhadap kesiapsiagaan mahasiswa program studi ilmu keperawatan FK Unsrat. Metode penelitian yaitu menggunakan desain nonrandomized control group pretest – posttest design. Sampel berjumlah 32 orang menggunakan teknik consecutive sampling. Metode pengumpulan data menggunakan kuesioner pengetahuan dan sikap, sistem peringatan dini, rencana tanggap darurat dan mobilisasi sumber daya untuk mengukur kesiapsiagaan responden dan uji statistik menggunakan uji Wilcoxon dan uji Man Whitney. Hasil penelitian di dapat nilai P – Value sebesar 0,000 (≤ α =0,05) yang berarti ada perbedaan yang signifikan. Simpulan hasil penelitian ini menunjukkan adanya peningkatan kesiapsiagaan pada mahasiswa keperawatan setelah diberikan penyuluhan dan pelatihan simulasi darurat.
Kata kunci : Pendidikan Kebencanaan, Banjir Bandang, Kesiapsiagaan

Downloads

Published

2019-04-04

How to Cite

Nurmansyah, M., & Buanasasi, A. (2019). PENGARUH PENDIDIKAN KEBENCANAAN BANJIR BANDANG TERHADAP KESIAPSIAGAAN MAHASISWA PROGRAM STUDI ILMU KEPERAWATAN FK UNSRAT. JURNAL KEPERAWATAN, 7(1). https://doi.org/10.35790/jkp.v7i1.25205