KEPERCAYAAN DARING PEMEDIASI KONTEN DALAM MEMPENGARUHI NIAT BELI DI FACEBOOK

Authors

  • Priskila Gissela Marlia Walangitan Universitas Kristen Indonesia Tomohon
  • Rilie Tirza Liliroyor Sagai Universitas Kristen Indonesia Tomohon

DOI:

https://doi.org/10.35794/jmbi.v10i2.51246

Abstract

Abstract: Social commerce can be explained as a trading activity mediated by social media, which has emerged as a recent innovation in e-commerce. Facebook has developed the concept of social commerce on its platform. This research aims to determine the effect of content on purchase intentions on Facebook, where initial trust and ongoing trust are mediating variables in people of Manadonese descent, with a total sample of 162 respondents. This research uses quantitative methods using SEM-PLS. Based on the findings of this research, content quality influences bold purchase intentions on Facebook, and bold trust, which consists of initial trust and ongoing trust, partially mediates content on purchase intentions. So, business actors dare not only improve the quality of content but also need to build online trust, namely initial trust and ongoing trust to increase purchasing intentions.

 

Abstrak:  Perdagangan social dapat dijelaskan sebagai suatu aktivitas perdagangan yang dimediasi oleh media sosial, yang muncul sebagai inovasi terkini dalam e-commerce. Facebook telah mengembangkan konsep perdagangan sosial di platformnya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh konten terhadap niat beli di facebook dimana kepercayaan awal dan kepercayaan berkelanjutan sebagai variable mediasi pada orang keturunan manado, dengan total sampel sebanyak 162 Responden. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan menggunakan SEM-PLS. Berdasarkan temuan penelitian ini kualitas konten berpengaruh terhadap niat beli secara daring di Facebook juga kepercayaan daring yang terdiri dari kepercayaan awal dan kepercayaan berkelanjutan memediasi secara parsial konten terhadap niat beli. Sehingga, para pelaku usaha daring tidak hanya meningkatkan kualitas konten situs namun perlu membangun kepercayaan online yaitu kepercayaan awal dan kepercayaan berkelanjutan untuk meningkatkan niat beli.

 

References

Choi, Y., & Jin, J. (2015). Is the web marketing mix sustainable in China? The mediation effect of dynamic trust. Sustainability (Switzerland), 7(10), 13610–10913630. https://doi.org/10.3390/su71013610

Choi, Jae,. Nazareth, Derek L. (2014), Repairing trust in an e-commerce and security context: an agent-based modeling approach, Information Management & Computer Security, Vol. 22(5), pp. 490-512

Ferdinand, Agusty. (2014), Metode Penelitian Manajemen, Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang.

Jiang, W., Lu Y. (2017), Influence of initial trust on control from client perspective: Construction industry in China, Engineering, Construction and Architectural Management, Vol.24(2), pp.326-345

Kansil, D. F., Tulung, J. E., & Pandowo, M. H. C. (2022). Antecedent Peer-To-Peer Lending Investment Intention In Manado. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 9(1). https://doi.org/10.35794/jmbi.v9i2.42345

Kim, Jin Baek. (2012), An empirical study on consumer first purchase intention in online shopping: Integrating initial trust and TAM, Electronic Commerce Research, Vol. 12(2), pp.125-150

Mokalu, Benedicta, J. (2014). Gaya Hidup Prahara Karakter Kota Manado, Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum, Vol. 1, pp.38-53

Nursalin, K. K., Kristiawan, A., Gunawan, I., & Honggana, H. (2021). Analisa Atribut Pusat Perbelanjaan Paris Van Java Bandung Terhadap Keterlibatan Pengunjung Pusat Perbelanjaan Paris Van Java Bandung. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 8(3). https://doi.org/10.35794/jmbi.v8i3.36789

Rahayu et al,. (2015), Pengaruh Dukungan dan Hubungan Sosial terhadap Niat Membeli pada Social Commerce, Jurnal Sistem Informasi, Vol. 13(1), p21-30

Shadkam, Mahdi. (2012). An Empirical Study on Influence Factors Of Online Purchasing, International Journal of Arts & Sciences,Vol. 5(1),p479-487

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Priskila Gissela Marlia Walangitan, & Sagai, R. T. L. (2023). KEPERCAYAAN DARING PEMEDIASI KONTEN DALAM MEMPENGARUHI NIAT BELI DI FACEBOOK. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 10(2), 1451–1458. https://doi.org/10.35794/jmbi.v10i2.51246