FAKTOR – FAKTOR YANG BERHUBUNGAN DENGAN PERILAKU MEROKOK PADA REMAJA DI DESA GANGGA SATU KABUPATEN MINAHASA UTARA
Abstract
Perilaku merokok pada remaja sangat merugikan kesehatan remaja. Dampak dari rokokpun bukan hanya merugikan kesehatan remaja yang merokok akan tetapi kesehatan remaja yang tidak merokok atau disebut perokok aktif dan perokok pasif. Tujuan penelitian untuk menganalisis hubungan antara pengetahuan, sikap, media iklan rokok dengan perilaku merokok pada remaja di desa Gangga Satu Kabupaten Minahasa Utara. Jenis penelitian kuantitatif dengan desain cross sectional. Populasi seluruh remaja berusia 15-18 tahun di desa Gangga Satu Kabupaten Minahasa Utara. Sampel 90 remaja yang diambil dengan teknik total sampling. Instrumen penelitian yaitu, kuesioner,alat tulis menulis dan komputer. Analisis data menggunakan uji Chi-Square. Hasil penelitian ada hubungan antara pengetahuan dan perilaku merokok p-value = 0.000 (α <0.05). Ada hubungan antara sikap dan perilaku merokok p-value = 0.000 (α <0.05). Ada hubungan antara media iklan rokok dan perilaku merokok p value = 0.002 (α <0.05). Kesimpulan terdapat hubungan antara pengetahuan, sikap, media iklan rokok dengan perilaku merokok pada remaja.
Â
Kata Kunci : Perilaku Merokok, Pengetahuan, Sikap dan Media Iklan Rokok
Â
ABSTRACT
Smoking behavior in adolescents is very detrimental to adolescent health. The impact of smoking is not only detrimental to the health of adolescents who smoke, but the health of adolescents who do not smoke, or are called active smokers and passive smokers. The purpose of the study was to analyze the relationship between knowledge, attitudes, media advertising cigarettes with smoking behavior adolescents in the village of Gangga Satu, North Minahasa Regency. This type of quantitative research with cross sectional design. The population of all adolescents aged 15-18 years in the village of Gangga Satu, North Minahasa Regency. A sample of 90 adolescents was taken with a total sampling technique. Research instruments, namely, questionnaires, writing instruments and computers. Data analysis using Chi-Square test. The significat results of the study there is a significat relationship between knowledge and smoking behavior p-value = 0.000 (α <0.05). There is a significat relationship between attitude and smoking behavior p-value = 0.000 (α <0.05). There is a significat relationship between cigarette advertising media and smoking behavior p value = 0.002 (α <0.05). Conclusion there is a relationship between knowledge, attitudes, media advertising cigarettes with smoking behavior in adolescents.
Â
Keywords : Smoking Behavior, Knowledge, Attitude, and Cigarette Advertising Media