Pelatihan dan Pendampingan Model Promosi Online Diversifikasi Produk Kopi Sanggabuana (Kosa) di Desa Mekarbuana Kecamatan Tegalwaru Kabupaten Karawang
DOI:
https://doi.org/10.35799/vivabio.v5i1.44138Keywords:
Online Promotion; Product Diversification; Sanggabuana Coffee.Abstract
This community service activity aims to provide training and assistance on online promotion models about the results of diversifying Sanggabuana (Kosa) coffee products in order to increase sales and expand product sales networks so that products are not only known in the surrounding area but globally. The community service method used is training and mentoring on how to use the right promotion model for online businesses from diversifying coffee products (Kosa). The results obtained from this activity are expected to contribute to Mekarbuana Village in the form of an appropriate online promotion model that can be applied in introducing Sanggabuana (Kosa) coffee products which have an impact on increasing sales of products other than coffee.
Keywords: Online Promotion; Product Diversification; Sanggabuana Coffee
ABSTRAK
Kegiatan pengabdian masyarakat ini bertujuan untuk memberikan pelatihan dan pendampingan model promosi online tentang hasil diversifikasi produk kopi sanggabuana (kosa) agar dapat meningkatkan penjualan dan memperluas jaringan penjualan produk sehingga produk tidak hanya dikenal pada daerah sekitar saja namun secara global. Metode pengabdian kepada masyarakat yang digunakan adalah pelatihan dan pendampingan tentang bagaimana model promosi yang tepat bagi bisnis online dari diversifikasi produk kopi (kosa). Hasil yang diperoleh dari kegiatan ini diharapkan dapat memberikan sumbangan bagi Desa Mekarbuana dalam bentuk model promosi online yang tepat yang dapat diterapkan dalam mengenalkan produk kopi sanggabuana (kosa) yang memberikan dampak pada peningkatan penjualan produk selain kopi.
Kata Kunci: Promosi Online; Diversifikasi Produk; Kopi Sanggabuana.
References
Aditya Wardhana, endah budiastuti, novianti BR Gultom, Acai sudirman, Julyanthry, Galih Ginanjar saputra, nanda dwi rizkia, Ade risna sari, hardi fardiansyah, Citra Savitri, A. (2020). Perilaku Konsumen (Teori dan Implementasi) (Hartini (ed.)). CV. Media Sains Indonesia.
Assegaff, S. (2017). Evaluasi Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Knowledge Sharing. Jurnal Manajemen Teknologi, 16(3), 271–293.
Chiu, C. M., Hsu, M. H., Lai, H., & Chang, C. M. (2012). Re-examining the influence of trust on online repeat purchase intention: The moderating role of habit and its antecedents. Decision Support Systems, 53(4), 835–845. https://doi.org/10.1016/j.dss.2012.05.021
Gunawan, H., & Wardana, A. W. (2018). Knowledge Sharing Sebagai Mediasi Antara Employee Engagement Terhadap Kinerja Pengemudi Gojek di Yogyakarta. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 3(4), 411–424. https://doi.org/10.28926/briliant.v3i4.229
Hakim, L. (2019). Pelatihan Pemasaran Online Berbasis Marketplace Bagi UMKM Dalam Merespon Perubahan Perilaku Konsumen. LOYALITAS, Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 74–91. https://ejournal.iaida.ac.id/index.php/loyal/article/view/353
Hapsari, N. F. A., Ardyawin, I., & Saleh, A. (2020). Information Sharing Behaviour Di Media Sosial. Jurnal Ilmu Perpustakaan (Jiper), 2(2), 66–87. https://doi.org/10.31764/jiper.v2i2.3456
Harris, L. C., & Goode, M. M. H. (2004). The four levels of loyalty and the pivotal role of trust: A study of online service dynamics. Journal of Retailing, 80(2), 139–158. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2004.04.002
Ihsaniyati, H., Sarwoprasodjo, S., Muljono, P., & Gandasari, D. (2022). “ Digitalisasi Pertanian Menuju Kebangkitan Ekonomi Kreatif ” Peluang dan Tantangan Penggunaan Media Sosial sebagai Media Berbagi Pengetahuan bagi Petani. Prosiding Seminar Dalam Rangka Dies Natalies Ke 46 UNS Tahun 2022, 6(1), 1035–1047.
Indrasari, D. M. (2017). Kepuasan Kerja dan Kinerja Karyawan Tinjauan dari Dimensi Iklim Organisasi , Kreatifitas Individu, dan Karakteristik Pekerjaan. In Yogyakarta: Indomedia Pustaka. Indomedia Pustaka.
Kim, H. W., & Gupta, S. (2009). A comparison of purchase decision calculus between potential and repeat customers of an online store. Decision Support Systems, 47(4), 477–487. https://doi.org/10.1016/j.dss.2009.04.014
Kristanto, T., Rahmawati, D., Wahyuni, A. E., Nasrullah, M., Fadillah, R. A., & Amalia, A. (2021). PELATIHAN DAN PENDAMPINGAN PEMASARAN ONLINE PRODUK NASI TIWUL DI MASA PANDEMI COVID-19 Berdasarkan permasalahan yang terjadi pada Mitra Pengabdian , maka nasi tiwul ( Alimuddin et al ., 2021 ). Solusi yang ditawarkan kepada mitra. 5(4), 1–8.
Putri, C. P. R. (2012). Analisis Faktor Pengaruh Promosi Berbasis Sosial Media Terhadap Keputusan Pembelian Pelanggan Dalam Bidang Kuliner (Studi Kasus : Pt Xyz). Bina Nusantara.
Sari, D. N., & Basit, A. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Edukasi. Persepsi: Communication Journal, 3(1), 23–36. https://doi.org/10.30596/persepsi.v3i1.4428
Savitri, C., Hurriyati, R., Wibowo, L. A., & Hendrayati, H. (2021). The role of social media marketing and brand image on smartphone purchase intention. International Journal of Data and Network Science, 6(1), 185–192. https://doi.org/10.5267/J.IJDNS.2021.9.009
Wahyuningrum, T., Rokhman, N., & Musdholifah, A. (2017). 2017 4th International Conference on New Media Studies Yogyakarta, Indonesia, November 08-10, 2017. International Conference on New Media Studies, 4, 19–24.
Yasa, N. N. K., Giantari, I., Rahyuda, H., & ... (2021). Pengembangan Model Promosi Media Sosial Untuk Peningkatan Penjualan Usaha Mikro “Nasi Jinggo” di Kota Denpasar. JPM: Jurnal …, 2(2), 77–81. http://djournals.com/jpm/article/view/278%0Ahttps://djournals.com/jpm/article/download/278/192
Yeşil, S., & Dereli, S. F. (2013). An Empirical Investigation of the Organisational Justice, Knowledge Sharing and Innovation Capability. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 75, 199–208. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.04.023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Citra Savitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.