Percepatan Penyelesaian Skripsi dan Publikasi Ilmiah untuk Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa

Authors

  • Urai Salam Universitas Tanjungpura
  • Patriantoro Patriantoro Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni Universitas Tanjungpura Indonesia
  • Supriantini Supriantini Jurusan Pendidikan Bahasa dan Seni Universitas Tanjungpura, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35799/vivabio.v5i2.47796

Abstract

Completing a Skripsi and scientific publication is a significant challenge for many students. Despite finishing their courses early in the seventh semester, many have not begun working on their Skripsi, which is the first step towards scientific publication. Common obstacles they face include low scientific writing skills, waning motivation, and difficulty concentrating due to work commitments. To address these issues, a Community Service (PKM) program was implemented to assist students in completing their Skripsi. Prior to the PKM, a survey was conducted to assess students' progress and identify obstacles hindering their Skripsi writing. The PKM consisted of three webinar series attended by 64 students from various educational programs. The webinars featured four keynote speakers who presented motivational talks on Skripsi writing, quantitative and qualitative research designs, and tips on initiating research activities. The third meeting included three students presenting their research plans, with keynote speakers providing feedback to improve their research project quality. All webinar activities were recorded and published on a YouTube channel for later reference by students.

Abstrak:

Penyelesaian skripsi dan publikasi ilmiah menjadi tantangan bagi sebagaian besar mahasiswa. Banyak diantara meraka telah menyelesaikan kuliah mereka di semester ke tujuh, namun belum juga memulai mengerjakan skripsi yang merupakan langkah awal untuk publikasi ilmiah. Diantara permasalahan yang mereka hadapi adalah kemampuan menulis ilmiah yang rendah, motivasi yang semakin menurun dan konsentrasi yang berbagi karena pekerjaan. Kegiatan Pengabdian kepada Masyarakat ini dilakukan untuk memberikan bantuan kepada mahasiswa agar dapat focus kembali kepada penyelesaian skripsi mereka. Sebeluem kegiatan PKM dilaksanakan, disebarkan survey untuk mengetahui sejauhmana progress mereka menyelesaikan skripsi, dan permasalahan utama apa yang mereka hadapi sehingga mereka belum menyelesaikan tulisan mereka. PKM dilaksanakan dengan 3 webinar series yang diikuti oleh 64 mahasiswa yang berasal dari berbagai prodi kependidikan. Webinar tersebut menampilkan 4 narasumber berbicara tentang motivasi menulis skripsi, desain penelitian kuantitatif dan kualitatif, dan tips didalam memulai kegiatan riset. Webinar ketiga menampilkan 3 mahasiswa yang menampilkan research plan mereka. Semua kegiatan webinar series diunggah ke kanal YouTube yang dapat menjadi rujukan mahasiswa di kemudian hari.

References

Al-Baddareen, G., Ghaith, S., & Akour, M. (2015). Self-Efficacy, Achievement Goals, and Metacognition as Predicators of Academic Motivation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 2068-2073. doi:10.1016/j.sbspro.2015.04.345

Alharbi, A. M. (2022). Reading skills among EFL learners in Saudi Arabia: A review of challenges and solutions. World Journal of Advanced Research and Reviews, 15(3), 204-208. doi:10.30574/wjarr.2022.15.3.0922

Asmawan, A. (2017). Analisis kesulitan mahasiswa menyelesaikan skripsi. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(2), 51-57. doi:10.2317/jpis.v26i2.3331

Bringula, R. (2012). School Choice of Computing Students: A Comparative Perspective from Two Universities. Creative Education, 3, 1070-1078. doi:10.4236/ce.2012.326161

Hernández, Y. C. U., Cueto, O. F. A., Shardin-Flores, N., & Luy-Montejo, C. A. (2020). Academic procrastination, self-esteem and self-efficacy in university students: Comparative study in two peruvian cities. International Journal, 9, 2475. doi:https://doi.org/10.6000/1929-4409.2020.09.300

Kauffman, Y., & Young, M. F. (2015). Digital plagiarism: An experimental study of the effect of instructional goals and copy-and-paste affordance. Computers & Education, 83, 44-56. doi:10.1016/j.compedu.2014.12.016

Njuguna, M. N., Mwangi, C. N., & Ireri, A. M. (2022). Antecedents Of Academic Procrastination And Its Relationship To Academic Achievement In Kiambu County, Kenya. International Journal of Innovative Research and Advanced Studies (IJIRAS), 9(2), 38-46.

Nuraini, A., & Nawangsih, E. (2022). Pengaruh Efikasi Diri Menyelesaikan Skripsi terhadap Kesejahteraan Psikologis pada Mahasiswa yang Sedang Menyusun Skripsi di Universitas Islam Bandung. Paper presented at the Bandung Conference Series: Psychology Science.

Pratiwi, D. E., & Roosyanti, A. (2019). Analisis faktor penghambat skripsi mahasiswa jurusan pendidikan guru sekolah dasar universitas wijaya kusuma surabaya. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 101-114. doi:10.21009/10.21009/JPD.081

Saman, A., & Bakhtiar, M. I. (2018). Karya Tulis Ilmiah Bagi Mahasiswa STKIP ANDI MATAPPA Kabupaten Pangkep. Jurnal Terapan Abdimas, 3(1), 39-43.

Santoso, M. (2014). Self-efficacy dan flow akademik ditinjau dari temporal motivation theory pada mahasiswa Fakultas Psikologi. Calyptra, 3(1), 1-12. Retrieved from https://journal.ubaya.ac.id/index.php/jimus/article/view/1895.

Saraswati, N., Dwidiyanti, M., Santoso, A., & Wijayanti, D. Y. (2021). Hubungan efikasi diri dengan kecemasan menyusun skripsi pada mahasiswa keperawatan. Holistic Nursing and Health Science, 4(1), 1-7. doi:10.14710/hnhs.4.1.2021.1-7

Steel, P., Svartdal, F., Thundiyil, T., & Brothen, T. (2018). Examining procrastination across multiple goal stages: a longitudinal study of temporal motivation theory. Frontiers in Psychology, 9, 327. doi:10.3389/fpsyg.2018.00327

Wang, Y., Gao, H., Sun, c., Liu, J., & Fan, X.-l. (2021). Academic procrastination in college students: The role of self-leadership. Personality and Individual Differences, 178, 110866. doi:https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110866

Xie, Y., Yang, J., & Chen, F. (2018). Procrastination and multidimensional perfectionism: A meta-analysis of main, mediating, and moderating effects. Social Behavior and Personality: an international journal, 46(3), 395-408. doi:10.2224/sbp.6680

Downloads

Published

2023-05-12

How to Cite

Salam, U., Patriantoro, P., & Supriantini, S. (2023). Percepatan Penyelesaian Skripsi dan Publikasi Ilmiah untuk Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa. Vivabio: Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 5(2), 63–71. https://doi.org/10.35799/vivabio.v5i2.47796