Pengaruh Kompetensi, Sistem Pengendalian Internal dan Moralitas Aparatur Terhadap Kecurangan Laporan Keuangan Dalam Pengelolaan Keuangan Desa Di Kabupaten Halmahera Utara

Authors

  • Philep Njonjie
  • Grace Nangoi
  • Hendrik Gamaliel

DOI:

https://doi.org/10.35800/jjs.v10i2.24955

Abstract

Abstract. Financial statement fraud does not only occur in the private sector but can also occur in the government sector in form of material misstatement of financial statements with the aim of covering up the actual financial condition by conducting financial engineering. This study aims to analyze and prove empirically the influence of competencies, internal control systems, and apparatus morality on fraudulent financial statements in village financial management in North Halmahera Regency. This is a quantitative research. This study entailed primary data and data were collected by questionnaires. Respondents were village financial management apparatus staff in North Halmahera Regency. The population were 784 village apparatus in total in all villages in North Halmahera Regency. On the other hand, samples were 120 respondents. Data were analyzed ny multiple linear regression analysis and data testing was carried out with SPSS version 22 program. The results of the study show: 1). Competence influences fraudulent financial statements negatively and signifcantly in managing village finances. 2). The internal control system influences fraudulent financial statements negatively and significantly in managing village finances. 3). The morality of the apparatus influences fraudulent financial statements negatively and significantly in managing village finances. The determinant coefficient value is 0,477. This shows that the magnitude of the influence of the independent variables, namely competence, internal control system, and apparatus morality on the dependent variable, namely fraudulent financial statements explained by the model equation in this study is 47,70%. While the remaining 52,30% is explained by other factors outside of this research model.

Keywords: Competence, Internal Control System, Apparatus Morality, Fraud of Financial Statements.

Abstrak. Kecurangan laporan keuangan (financial statement fraud) tidak hanya terjadi di sektor swasta tapi bisa juga terjadi di sektor pemerintahan dalam bentuk kesalahan penyajian material laporan keuangan dengan tujuan untuk menutupi kondisi keuangan yang sebenarnya dengan melakukan rekayasa keuangan (financial engineering). Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan membuktikan secara empiris pengaruh kompetensi, sistem pengendalian internal, dan moralitas aparatur terhadap kecurangan laporan keuangan dalam pengelolaan keuangan desa di Kabupaten Halmahera Utara. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif, dengan menggunakan data primer melalui kuesioner. Responden dalam penelitian ini adalah aparatur pengelola keuangan desa yang ada di Kabupaten Halmahera Utara. Populasi yang digunakan adalah pengelola keuangan desa sebanyak 784 aparatur desa di seluruh desa yang ada di Kabupaten Halmahera Utara sedangkan sampel yang digunakan adalah sebanyak 120 responden. Data dianalisis menggunakan analisis regresi linier berganda dan pengujian data dilakukan dengan dibantu oleh program SPSS versi 22. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: 1). Kompetensi berpengaruh negatif dan signifikan terhadap kecurangan laporan keuangan dalam pengelolaan keuangan desa. 2). Sistem pengendalian internal berpengaruh negatif dan signifikan terhadap kecurangan laporan keuangan dalam pengelolaan keuangan desa. 3). Moralitas aparatur berpengaruh negatif dan signifikan terhadap kecurangan laporan keuangan dalam pengelolaan keuangan desa. Nilai koefisien determinan adalah 0,477. Hal ini menunjukkan bahwa besarnya pengaruh variabel independen, yaitu kompetensi, sistem pengendalian internal, dan moralitas aparatur terhadap variabel dependen yaitu kecurangan laporan keuangan yang diterangkan oleh model persamaan dalam penelitian ini adalah sebesar 47,70%. Sedangkan sisanya sebesar 52,30% dijelaskan oleh faktor lain diluar model penelitian ini.

Kata Kunci: Kompetensi, Sistem Pengendalian Internal, Moralitas Aparatur, Kecurangan Laporan Keuangan

Downloads