Penerapan User Defined Target Pada Augmented Reality Sebagai Media Pengenalan Gereja GMIM Sentrum Manado

Authors

  • Yohanes F. Tielung
  • Virginia Tulenan
  • Yaulie D.Y. Rindengan

DOI:

https://doi.org/10.35793/jti.14.1.2019.23984

Abstract

Abstract — Augmented Reality is an application that can be used as a  introduct media, especially to introduct about church. The purpose of this study is to conduce an application of the GMIM Sentrum Manado church introduction as an interactive introduction media so that it could attract the attention of the community and could increase public awareness to love and preserve all of historical relics, especially GMIM Sentrum Manado.

The result of this study was an application to introduce the GMIM Sentrum Manado Church using Augmented Reality technology which was created using the Multimedia development life cycle (MDLC) method which has 6 stages in making it. This application provides information about historical heritage objects in the GMIM Sentrum Church.

Keywords — Android, Augmented Reality, Church, MDLC, User Defined Target.

 

Abstrak — Augmented Reality adalah aplikasi yang bisa dijadikan sebagai media pengenalan khususnya pengenalan gereja. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan aplikasi pengenalan gereja GMIM Sentrum Manado sebagai media pengenalan yang interaktif sehingga dapat menarik perhatian masyarakat dan dapat meningkatkan kesadaran masyarakat untuk mencintai dan melestarikan peninggalan-peninggalan bersejarah yang ada di kota Manado terutama di gereja GMIM Sentrum Manado. Hasil dari penelitian ini adalah menghasilkan aplikasi pengenalan Gereja GMIM Sentrum Manado menggunakan teknologi Augmented Reality yang dibuat menggunakan metode Multimedia development life cycle (MDLC) yang memiliki 6 tahap dalam pembuatannya. Aplikasi ini dapat memberikan informasi tentang benda-benda peninggalan bersejarah yang berada di gereja sentrum.

Kata kunci — Android, Augmented Reality, Gereja, MDLC, User Defined Target.

Downloads

Published

2019-03-14