PERAN KOMUNIKASI ORGANISASI DALAM PELAYANAN PUBLIK DI PT. TASPEN (PERSERO) CABANG MANADO
Abstract
Abstract: The communication role of the Organization in the public service in PT Taspen Office (persero) branch of manado. Introduction: implementation of the public service is an attempt to meet the basic needs of the country and civil rights every citizen over goods, services, and administrative services provided by the organizer of the public service. Communication within the Organization holds an important role as convener of the organizational communication where the purpose of the organization is impossible or difficult to achieve in the absence of communication. Taspen Office is the State-owned enterprises (BUMN) were given the task to manage the social insurance Program consisting of retirement days old (THT). Thus the company has a very important task in the service of the participant or pensioner taspen Office. Objective conditions showed that the existing service PT Taspen Office less effective and efficient it is seen with complaints and complaints from retirees through the provision of the services given by officers of the service. Theory and method: the study using a Human Relations Organization Theory and the theory of public services and Descriptive Methods. Results: the role of organizational communication menujang activity of public service but the service provided is still not effectively and efficiently. Suggestion: to maintain the company's image should PT Taspen Office can provide a better service to the retirees.
Keywords: Organizational Communication, Public Service, Human Relations
Abstrak: Peran Komunikasi Organisasi dalam Pelayanan Publik di PT. Taspen (persero) cabang manado. Pendahuluan: Penyelenggaraan pelayanan publik merupakan upaya negara untuk memenuhi kebutuhan dasar dan hak-hak sipil setiap warga negara atas barang, jasa, dan pelayanan administrasi yang disediakan oleh penyelenggara pelayanan publik. Dalam organisasi komunikasi memegang peranan yang penting karena komunikasi merupakan penggerak organisasi dimana tujuan organisasi mustahil atau sulit dicapai tanpa adanya komunikasi. Taspen merupakan Badan Usaha Milik Negara (BUMN) yang diberi tugas untuk mengelola Program Asuransi Sosial yang terdiri dari Program dana pensiunan hari tua (THT). Dengan demikian perusahaan ini mempunyai tugas yang sangat penting dalam melayani para pensiunan atau peserta taspen. Kondisi obyektif menunjukan bahwa pelayanan yang ada di PT Taspen kurang efektif dan efisien Hal ini terlihat dengan keluhan dan pengaduan dari pensiunan lewat pemberian layanan yang di berikan oleh petugas layanan. Teori dan Metode: Penelitian ini menggunakan Teori Organisasi Human Relations dan Teori Pelayanan Publik dan Metode Deskriptif. Hasil: peran komunikasi organisasi menujang kegiatan pelayanan publik namun pelayanan yang diberikan masih belum efektif dan efisien. Saran: Untuk menjaga citra perusahaan sebaiknya PT Taspen dapat memberikan pelayanan yang lebih baik kepada pensiunan.
Kata Kunci : Komunikasi Organisasi, Pelayanan Publik, Hubungan Manusiawi.
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.