FLUKTUASI HARGA IKAN CAKALANG (Katsuwonus pelamis L) SEGAR DI PASAR “BERSEHATI” KOTA MANADO PROPINSI SULAWESI UTARA

Olvie V. Kotambunan

Abstract


Abstract

This study aims to determine the cause of fluctuations in the market price of tuna "Bersehati". The importance of the role of marketing as a key achievement of the goals and targets of fisheries, it is necessary to conduct research related to the field of marketing, as well as by looking at the fluctuations in the price of marketing, this research is more focused on price fluctuations in market held fish "Bersehati" City Manado. Research methods used in this field practice is a case study, namely an intensive investigation of a person or an individual, is also a social unit. Data were analyzed descriptively. Descriptive analysis was to provide an overview and analysis of the information by using the author's own words, in a systematic and easily understood in accordance with the data that has been obtained. Further discussion or interpreted to provide a review of the data. Based on the results of the study and discussion of a number of conclusions as follows : 1) fluctuations in the market price of fish "Bersehati" caused by variations in the number and type of fish on offer ; 2) In terms of supply, price fluctuations occurring in the tuna market "Bersehati" Manado is caused by the influence of fishing season, and the influence of technology ; 3) in terms of demand, price fluctuations caused by the influence of tuna consumer income, prices of other goods influence and shape the market, 4) the high price of fish occur on Tuesdays and Saturdays, and 5) Form of “Bersehati” market is an oligopoly, where retailers play an important role in the determination of the market price of fish.

Keywords: tuna, descriptive, prices, fluctuations

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan mengetahui penyebab terjadinya fluktuasi harga ikan cakalang dipasar bersehati. Pentingnya peranan pemasaran sebagai kunci keberhasilan pencapaian tujuan dan sasaran pembangunan perikanan, maka dirasakan perlu untuk mengadakan penelitian sehubungan dengan bidang pemasaran, serta dengan melihat adanya fluktuasi harga dalam pemasaran, maka penelititan ini lebih difokuskan pada fluktuasi harga ikan yang dilaksanakan di pasar Bersehati Kota Manado. Metode Penelitian yang digunakan dalam praktek kerja lapang ini adalah metode studi kasus, yaitu suatu penyelidikan intensif tentang seseorang atau individu, juga suatu unit sosial. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif. Analisis deskriptif yaitu analisis dengan memberikan gambaran serta keterangan dengan menggunakan kalimat penulis sendiri, secara sistematis dan mudah dimengerti sesuai dengan data yang telah diperoleh. Selanjutnya diinterpretasi untuk memberikan bahasan atau kajian terhadap data.Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan dapat ditarik beberapa kesimpulan sebagai berikut : 1) Fluktuasi harga ikan di Pasar Bersehati disebabkan oleh adanya variasi jumlah dan jenis ikan yang ditawarkan ; 2) Dari segi penawaran, fluktuasi harga ikan cakalang yang terjadi di Pasar Bersehati Manado disebabkan oleh pengaruh musim penangkapan, dan pengaruh teknologi ; 3) Dari segi permintaan, fluktuasi harga ikan cakalang disebabkan oleh pengaruh pendapatan konsumen, pengaruh harga barang lain, dan bentuk pasar ; 4) Harga ikan tinggi terjadi pada hari selasa dan sabtu ; danan 5) Bentuk pasar bersehati adalah oligopoli, dimana pedagang eceran memegang peranan penting dalam penetuan harga ikan yang dipasarkan.

Kata Kunci : ikan cakalang, deskriptif, harga, fluktuatif

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35800/akulturasi.1.2.2013.13317

Refbacks

  • There are currently no refbacks.