GAMBARAN PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT (PHBS) SEKOLAH PADA SISWA KELAS AKSELERASI DI SMPN 8 MANADO
Abstract
Abstract: Program Clean and Healthy Behavior (PHBS) is a government program launched in 2006 which aims to change people's behavior is not healthy to be healthy. Basic research in the School PHBS eight indicators of research are: wash hands with running water and soap, using latrines clean and healthy, exercise regularly and measurable, eradicate mosquito larvae, do not smoke at school, weigh and measure the height of each 6 months, dispose of garbage in its place. The purpose of this study was to determine the picture of student acceleration PHBS in SMPN 8 Manado. This study is descriptive conducted in December 2011 - January 2012. Target population in this study were all students acceleration A and B which amounts to 56 students. The sampling method used is the total population and the number of samples 56 students. The results showed that students' knowledge SMP acceleration PHBS 8 Manado to school is good, where 90.4% of students are aware of the PHBS school. Students' attitudes toward acceleration PHBS Manado SMPN 8 school is good, where 89% agreed to the concept of school PHBS. Measures students acceleration PHBs SMPN 8 Manado against the school is good, with 68% of the students practice their knowledge.
Keywords: Clean and Healthy Behavior (PHBS), Knowledge, Attitude, Action.
Abstrak: Program Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) adalah program pemerintah yang diluncurkan pada tahun 2006 dimana bertujuan untuk mengubah perilaku masyarakat yang tidak sehat agar menjadi sehat. Dasar penelitian PHBS Sekolah berada dalam 8 indikator penelitian yaitu : mencuci tangan dengan air yang mengalir dan sabun, menggunakan jamban yang bersih dan sehat, olahraga yang teratur dan terukur, memberantas jentik nyamuk, tidak merokok di sekolah, menimbang berat badan dan mengukur tinggi badan setiap 6 bulan, membuang sampah pada tempatnya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui gambaran PHBS siswa akselerasi di SMPN 8 Manado. Penelitian ini bersifat deskriptif yang dilakukan pada bulan Desember 2011 – Januari 2012. Populasi target pada penelitian ini adalah seluruh siswa akselerasi A dan B yang berjumlah 56 siswa. Metode pengambilan sampel yang digunakan yaitu total populasi dan jumlah sampelnya 56 siswa. Hasil penelitian menunjukan bahwa pengetahuan siswa akselerasi SMPN 8 Manado terhadap PHBS sekolah adalah baik, dimana 90,4% siswa mengetahui akan PHBS sekolah. Sikap siswa akselerasi SMPN 8 Manado terhadap PHBS sekolah adalah baik, dimana 89% setuju terhadap konsep PHBS sekolah. Tindakan siswa akselerasi SMPN 8 Manado terhadap PHBS sekolah adalah baik, dengan 68% siswa mempraktekan pengetahuan mereka
Kata kunci: PHBS, Pengetahuan, Sikap, Tindakan.
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.35790/ebm.v1i1.4590
Refbacks
- There are currently no refbacks.