Aplikasi Game Pengenalan Pelabuhan Di Sulawesi Utara

Maya Ch. Langkedeng, Virginia Tulenan, Alwin M. Sambul

Abstract


Abstract Through the centuries, North Sulawesi Province has a fairly rich background including many historical buildings, which can be found in the areas of Manado Harbour, Bitung Harbour, Likupang Harbour and Amurang Harbour. However, there are still many things about North Sulawesi’s harbours that are unfamiliar to its community, for example, the information, schedule, and destination of the ships. The vast development of technology has made the information easier to be accessed by people. This idea underlies the development of this game, which is to become a medium for North Sulawesi people to know and understand the information in North Sulawesi’s harbours. This desktop-based game application of introduction to North Sulawesi harbours user Adobe Flash CS6 with Multimedia Development life cycle (MDLC) method which consists of five steps such as concepting, designing, material collecting, assembling, testing, and distributing. Based on the testing and questionnaires distributed to 23 respondents, around 82% of the respondents stated that the game application is very useful and 75% stated that it gives very clear information about the harbours.

 

Keywords — Desktop; Introductory Game Application; Multimedia Development Life Cycle; North Sulawesi Harbours.

 

AbstrakSulawesi Utara memiliki jejak peninggalan bangunan bersejarah yang banyak tersebar di Sulawesi Utara seperti pada kawasan pelabuhan Manado, pelabuhan Bitung, pelabuhan Likupang, Pelabuhan Amurang. Namun masih banyak hal yang belum diketahui oleh masyarakat tentang pelabuhan, seperti informasi kapal, jadwal kapal, serta tujuan kapal dan lain-lain. Mengikuti perkembangan zaman yang semakin canggih ini, banyak yang dapat dilakukan untuk mempermudah segala hal yang berkaitan dengan informasi, dengan tujuan menjadikan game ini sebagai media pengenalan agar masyarakat Sulawesi Utara bisa dengan mudah mengetahui informasi yang ada di Pelabuhan. Berdasarkan hal tersebut, penulis membuat aplikasi game pengenalan pelabuhan di Sulawesi Utara berbasis desktop menggunakan Adobe Flash CS6 dengan metodologi Multimedia Life Cycle (MDLC) yang terdapat lima tahapan antara lain Konsep, Perancangan, Pengumpulan Bahan, Pembuatan, Pengujian, Distribusi. Aplikasi ini sudah berjalan dengan seharusnya berdasarkan pengujian dan kuesioner yang telah diberikan kepada 23 orang masyarakat, maka dapat dilihat bahwa 82% responden menyatakan apikasi tersebut sangat bermanfaat dan 75% memberikan informasi yang sangat jelas.

 

Kata kunci — Aplikasi Game Pengenalan; Desktop; Multimedia Development Life Cycle; Pelabuhan Sulawesi Utara.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35793/jti.14.4.2019.27623

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Published by  Informatics Engineering Study Program, Sam Ratulangi University, Manado, p-ISSN : 2301-8364 dan e-ISSN : 2685-6131