PENGARUH PENDIDIKAN KESEHATAN TERHADAP TINGAKAT PENGETAHUAN SISWA TENTANG CARA PENCEGAHAN PENYAKIT HIV/AIDS DI SMA NEGERI 1 MANADO

Belinda F. T. Taher, Shane H. R. Ticoalu, Franly Onibala

Abstract


Abstract: HIV/AIDS is a big problem that threatening Indonesia and many country in the world. AIDS(Acquired Immunodeficiency Syndrome) can be defined as a collection of symptoms or disease caused by decreased immunity due to infection by the HIV virus (Human Immunodeficiency Virus). AIDS is the final stage of HIV infection. The symptoms are fever, rash, diarrhea, or cough. After the acute infection, begins the HIV infection asymptomatic (without symptoms). This asymptomatic period usually lasts for 8-10 years. The purpose of this study was to determine The Effect of Health Education on knowlegde level  students about HIV/AIDS prevention. This research was conducted using the method of one-group pretest-posttest, the selection of sample by random sampling. The sample was 100 respondents. Then, the data obtained were processed using SPSS version 16.00 and analyzed using statistical tests Paired Sample T-Test with a significance level (α) of 0.05. The results showed that health education either 100 or 100%. The Conclusions of this study have a significant effect of health education on the student's level of knowledge about how HIV/AIDS disease prevention with the value P = 0.000.

Keywords:  Health Education, Knowledge level, HIV/AIDS

Abstrak: HIV/AIDS merupakan masalah besar yang mengancam Indonesia dan banyak negara di seluruh dunia. AIDS (Acquired Immunodeficiency Syndrome) dapat diartikan sebagai kumpulan gejala atau penyakit yang disebabkan oleh menurunnya kekebalan tubuh akibat infeksi oleh virus HIV (Human Immunodeficiency Virus). AIDS merupakan Tahap akhir dari infeksi HIV. Gejala yang terjadi adalah demam, ruam, diare, atau batuk. Setelah infeksi akut, dimulailah infeksi HIV asimptomatik. Masa tanpa gejala ini umumnya berlangsung selama 8-10 tahun. Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pendidikan kesehatan terhadap tingkat pengetahuan siswa tentang cara pencegahan penyakit HIV/AIDS. Penelitian ini dilakukan menggunakan metode one group pretest-postest, pemilihan sampel dengan random sampling. Sampel sebanyak 100 responden. Selanjutnya data diolah menggunakan program SPSS versi 16.00 dan dianalisa dengan menggunakan uji statistik Paired Sample T-Test dengan tingkat kemaknaan (α) 0,05. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidikan kesehatan baik 100 orang atau 100%. Kesimpulan dalam penelitian ini ada pengaruh yang bermakna antara pendidikan kesehatan terhadap tingkat pengetahuan Siswa tentang cara pencegahan penyakit HIV/AIDS dengan nilai P= 0,000.

Kata Kunci: Pendidikan kesehatan, tingkat pengetahuan, HIV/AIDS

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35790/jkp.v1i1.2166

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Publisher:

Program Studi Ilmu Keperawatan
Fakultas Kedokteran
Universitas Sam Ratulangi

 

View My Stats