ANALYSIS OF DETERMINING STRATEGIC POSITION USING A SWOT APPROACH AT EARTH ISLAMIC RELIGIOUS SCHOOL OF SILAMPARI LUBUKLINGGAU

Yohanes Susanto, Indah Winarni, M. Effendi, Irwan Pancasila

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to analyze the strategic position of the Bumi Silampari Islamic High School (STAI) in Lubuklinggau City, South Sumatra, at this time and its development in the future. This research method uses a SWOT approach with a total of 13 respondents who are elements of the leadership of STAI Bumi Silampari, based on data described from the external environment and internal environment, the results show that the position of Islamic religious high schools is currently in the quadrant (IA) graph. Cartesius is a stable growth strategy, meaning that STAI Bumi Silampari can grow according to its capabilities, even though business opportunities are still available, however, the growth of STAI Bumi Silampari cannot be fast, but gradually, because the relatively large opportunities are exploited by competitors. , STAI Bumi Silampari must maximize the strengths it currently has, by identifying business opportunities and exploiting them by improving infrastructure and physical facilities of buildings and public facilities, as well as improving the quality of lecturers and appropriate compensation, as a strategy to maintain reliable human resources.

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini menganalisis posisi strategis sekolah tinggi agama islam (STAI) Bumi Silampari Kota Lubuklinggau Sumatera seltan, pada saat ini dan pengembangannya untuk masa datang. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan SWOT dengan jumlah responde 13 orang yang merupana unsur pimpinan  STAI Bumi Silampari, berdasarkan data yang di deskripsikan dari lingkungan ekternal dan lingkungan internal di dapat hasil penelitian menunjukan bahwa posisi sekolah tinggi agama islam saat ini berada pada kuadran (IA) grafik Cartesius yaitu strategi pertumbuhan yang stabil, artinya STAI Bumi Silampari dapat tumbuh sesuai dengan kemampuan yang dimilikinya, sekalipun sesungguhnya masih tersedia peluang bisnis, namun demikian pertumbuhan STAI Bumi Silampari  tidak dapat cepat, melainkan secara bertahap, karena peluang yang relativer lebih besar di ekploitasi oleh pesaing, oleh karenanya STAI Bumi Silampari harus memaksimalkan kekuatan yang dimilikinya saat ini, dengan cara mengidentifikasi peluang bisnis dan dimanfaatkan dengan meningkatkan fasilitas prasarana dan sarana fisik gedung dan fasilitas umum, serta meningkatkan kualitas dosen dan kompensasi yang layak, sebagai strategi mempertahankan sumber daya manusia yang handal.


Full Text:

PDF

References


Alas, R., Übius, U., Lorents, P., & Matsak, E. (2017). Corporate Social Responsibility In European And Asian Countries. Jurnal Manajemen Bisnis Dan Inovasi (JMBI) UNSRAT Vol. 4 No. 1

Barratt. (2015). Hidden populations, online purposive sampling, and external validity: Taking off the blindfold. Field Methods, 27(1), 3–21.

Cresswell, J. (2016). Research design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran (4th ed.). Pustaka Pelajar.

David, F. . (2010). Manajemen Strategi: Konsep-Konsep. Indeks.

David, F. . (2017). Strategic management: A competitive advantage approach. Person.

Devies, A. (2014). Corporate Strategy Development Via Numerical Situation Analysis. Benchmarking: An International Journal, 21(4).

Fitriana, E. (2018). Strategi pengembangan taman wisata kum kum sebagai wisata edukasi dikota palangkaraya. Jurnal Pendidikan Geografi, 23, 94–106.

Hermawan, H. (2017). Pengembangan Destinasi Wisata pada Tingkat Tapak Lahan denganPendekatan Analisis SWOT.

Irianina, B. (2017). ANALISIS STRATEGI PERSAINGAN TOUR OPERATOR (Studi PadaOurtrip1st Tour Operator di Malang). Universitas Brawijaya.

Joana. (2009). Strategy of Distribution on Food Industri Companies. Annales UniversitatisApulensis Series Oeconomica, 875–880.

John, P. (2014). Manajemen Strategi. Salemba Empat.

Kotler. (2010). Manajemen Pemasaran. Erlangga.

Kristanto, T. (2017). Strategi peningkatan Omset UKM percetakan dengan Pendekatan Analisis SWOT. SESINDO, 9.

Magazin, U. (2017). Menuju Universitas Kebanggaan. Universitas Lancang Kuning.

Mojambo, G. A., Tulung, J. E., & Saerang, R. T. (2020). The Influence of Top Management Team (TMT) Characteristics Toward Indonesian Banks Financial Performance During the Digital Era (2014-2018). JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi)., 7(1). 1-25

Muhammad, S. (2013). Manajemen Strategik Konsep dan Alat Analisi. UPP STIM YKPN.

Nedelea & L. A. (2009). The Importence Of Strategic Management Process In-The Knowledge-Based Economy. Rewiew Of International Comparative Management, 95–105.

Nofrizal, N. (2017). Developing Formulation Strategy Areas Msmes Banana Chips Based On Superior Commodities In Inhil County. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1(1).

Nofrizal, N. (2018). Strategy BMT Al-Ittihad Using Matrix IE, Matrix SWOT 8K, Matrix SPACE and Matrix TWOS. JURNAL TERAPAN MANAJEMEN DAN BISNIS, 4(1), 56–66.

Rangkuti, F. (2014). Analisis Swot Cara Perhitungan Bobot, Rating dan OCAI. Gramedia.

Sugiyono. (2013). Statikstika Untuk Penelitian. Alfabeta.

Umar, H. (2008). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Raja Grafindo Persada.

Wheelen. (2017). Strategic Management and Business Policy. Person.

Wiyati & Thamrin. (2017). STRATEGI MENUMBUHKAN JIWA ENTERPRENEUR MAHASISIWA DI UNIVERSITAS LANCANG KUNING. PEKBIS (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis), 9(3), 175–185.

Yuliza & Basri. (2018). Marketing Strategy Of Dodol Singkong Malayan. E-Jurnal Apresiasi Ekonomi, 6(3), 253–261.




DOI: https://doi.org/10.35794/jmbi.v9i1.39093

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


View My Stats

 

 Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.