ANALISA TINGKAT KEPUASAN PASIEN RAWAT JALAN DI INSTALASI FARMASI BUDI SETIA LANGOWAN KABUPATEN MINAHASA

Gerald N. P. Tulung, Gayatri Citraningtyas, Imam Jayanto

Abstract


ABSTRACT

 

The quality of health services is classified as good if the health services provided could cause satisfaction to each patient in accordance with the level of satisfaction of the average population who are the main target of the health service. The purpose of this study was to determine the level of satisfaction of outpatients with the quality of pharmacy services at the Pharmacy Installation at Budi Setia Langowan Hospital. This research is a cross-sectional study with the study sample determined using the accidental sampling method, which is a sampling technique by taking samples randomly. Data were taken by prospective way then analyzed using statistical methods with SPSS analysis program, using bivariate analysis to test the relationship between independent variables, namely the level of outpatient satisfaction with the dependent variable namely Outpatient Service Quality (Tangibles, Reliability, Responsiveness, Assurance, and Empathy) given by the hospital to outpatients. The results showed that the value of outpatient patient satisfaction was at a positive index with a value of 0.07 with a CSI value of 87.74, which was in the very satisfied range, thus stating overall of the patients receiving pharmaceutical services at the Budi Setia Langowan Pharmacy Installation, had felt very satisfied.

 

Keywords: Analysis of the level of satisfaction of outpatients, Budi Setia Langowan.

 

ABSTRAK

 

Kualitas pelayanan kesehatan digolongkan baik jika pelayanan kesehatan yang diberikan dapat menimbulkan rasa puas pada setiap pasien yang sesuai dengan tingkat kepuasan rata-rata penduduk yang menjadi target utama dari pelayanan kesehatan tersebut. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui tingkat kepuasan pasien rawat jalan terhadap kualitas pelayanan kefarmasian di Instalasi Farmasi Rumah Sakit Budi Setia Langowan. Penelitian ini merupakan penelitian cross-sectional dengan sampel penelitian ditetapkan menggunakan metode accidental sampling, yaitu teknik pengambilan sampel dengan mengambil sampel secara bebas. Data yang diambil secara prospektif  kemudian  dianalisis menggunakan metode statistik dengan program analisis SPSS, dengan menggunakan Analisis bivariat untuk melakukan uji hubungan antara variabel bebas yaitu tingkat kepuasan pasien rawat jalan dengan variabel terikat yaitu Mutu Pelayanan Rawat Jalan (Tangibles, Reliability, Responsiveness, Assurance, dan Emphaty) yang diberikan Rumah Sakit kepada pasien tawat jalan. Hasil penelitian menunjukan nilai Ikj kepuasan pasien  rawat jalan berada pada indeks positif dengan nilai 0,07 dengan nilai CSI sebesar 87,74 yang berada pada rentang sangat puas, sehingga menyatakan secara keseluruhan pasien yang menerima pelayanan kefarmasian di Instalasi Farmasi Budi Setia Langowan sudah merasa sanggat puas.

 

Kata kunci : Analisa tingkat kepuasan pasien rawat jalan, Budi Setia Langowan.

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35799/pha.8.2019.29366

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 PHARMACON

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 

 

Publisher :
Pharmacy Study Program,
Faculty of Mathematic and Science
Sam Ratulangi University
Manado, North Sulawesi, Indonesia, 95115

     

Cooperation With :
Persatuan Ahli Farmasi Indonesia (PAFI)
Sulawesi Utara
Manado, North Sulawesi, Indonesia, 95112

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.