PEMANFAATAN ACCOUNT FACEBOOK PRABOWO DALAM MENARIK SIMPATI PEMILIH PEMULA MAHASISWA FISPOL UNSRAT
Abstract
Abstract: Utilization of Prabowo’s Facebook account to attract sympathy of beginner voters FISPOL UNSRAT Students . Introduction: Currently, Indonesia is in a political year, many politicians are using various ways to attract sympathy of the people, especially the media. Indonesian presidential candidate also appears not want to miss the to utilize alternative media such as Facebook. In order to gain the sympathy of beginner voters, presidential candidates begin to using Facebook as a medium for their campaign. One of the political parties who use social media as one of the focus of his campaign is Gerindra party. Gerindra continued launching an online campaign through Facebook using Prabowo’s account. Methods: This study used quantitative research methods and use Uses and Gratification theory and the theory of AIDDA. Results: There are benefits Prabowo’s Facebook account indicated in the increased acceptability and electability of Prabowo. The factors that draw the attention of Facebook users that Prabowo has credibility, power and attractive. Communication is carried out through a process of persuasion AIDDA shows that audiences have been exposed to information and messages so that cause a desire and interest to choose Prabowo as president of Indonesia 2014 Suggestion: to maximize efforts to gain the sympathy of beginner voters Prabowo should keep the image formed, do creative campaign, and close to young people, maintaining good relations with the media so that created a positive public opinion.
Keywords: New voters, your Facebook account, Uses and Gratification, AIDDA, Prabowo
Abstrak : Pemanfaatan account Facebook Prabowo dalam menarik simpati pemilih pemula mahasiswa FISPOL UNSRAT. Pendahuluan : Saat ini Indonesia sedang menjalani tahun politik, banyak politikus yang menggunakan berbagai cara untuk menarik simpati masyarakat khususnya media. Bakal calon presiden Indonesia juga nampaknya sudah tidak mau ketinggalan untuk memanfaatkan media alternatif seperti Facebook. Dalam rangka meraih simpati dari pemilih, para kandidat capres mulai memanfaatkan Facebook sebagai media kampanye mereka. Salah satu partai politik yang memanfaatkan media sosial sebagai salah satu fokus kampanyenya adalah partai Gerindra. Gerindra terus melancarkan kampanye online melalui Facebook dengan menggunakan account Prabowo Subianto. Metode : penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif dan menggunakan teori Uses and Gratification dan teori AIDDA . Hasil : Ada manfaat account Facebook Prabowo yang ditunjukkan dalam peningkatan akseptabilitas dan elektabilitas Prabowo Subianto. Faktor-faktor yang menarik perhatian pengguna facebook yaitu Prabowo memiliki kredibilitas, power dan menarik. Komunikasi persuasi yang dijalankan melalui proses AIDDA menunjukkan bahwa khalayak telah terpapar informasi dan pesan yang disampaikan sehinga menimbulkan keinginan dan minat untuk memilih Prabowo Subianto sebagai presiden RI 2014. Saran : untuk memaksimalkan usaha untuk menarik simpati pemilih pemula pihak Prabowo sebaiknya menjaga citra yang terbentuk, melakukan kampanye yang kreatif dan dekat dengan anak muda, menjaga hubungan baik dengan media sehinga opini publik yang tercipta positif.
Kata kunci : Pemilih pemula, account Facebook, Uses and Gratification, AIDDA, Prabowo