Perancangan dan Implementasi Finite Automata pada Simulasi Vending Machine
DOI:
https://doi.org/10.35799/dc.1.1.2012.534Abstract
AbstractLanguage and Automata Theory is one of information technology’s component. This theory is the based of ideas and model of a computation system. One example of the Automata implementation is a vending machine. A vending machine can sell goods to customers without an operator to operate the
machine. However, in Indonesia,the presence of vending machines are rarely seen. In this study, the author will try to learn about how a vending machine works, as well as to apply part of the Language and Automata Theory to design and create a simulation of a vending machine. As the result of the design and implementation of Finite Automata in vending machine simulation, it can be concluded that Finite Automata can be used for basic logic to make a vending machine simulation. Through this application simulation, user can get an experience in operating a vending machine and learn how to use the vending
machine. Â
Keywords: Language and Automata Theory, Finite Automata, Vending Machine, Simulation.
Abstrak
Teori bahasa dan automata merupakan salah satu komponen ilmu informat ika. Teori inilah yang mendasari ide dan model dari sebuah sistem komputasi. Salah satu contoh penerapan automata adalah pada vending machine. Vending machine dapat menjual barang-barang untuk konsumen tanpa adanya
seorang operator. Namun, di Indonesia, keberadaan vending machine masih dapat dikatakan langka. Dalam penelit ian ini, akan dipelajari cara kerja vending machine, sekaligus diterapkan bagian dari Teori Bahasa dan Automata untuk merancang dan membuat simulasinya. Berdasarkan hasil perancangan dan implementasi Finite Automata pada simulasi vending machine, dapat diambil kesimpulan bahwa Finite
Automata dapat dijadikan sebagai logika dasar untuk membuat simulasi vending machine. Melalui aplikasi simulasi ini, diharapkan user dapat memperoleh pengalaman dalam mengoperasikan sebuah vending machine serta mengetahui cara menggunakan sebuah vending machine. Â
Kata Kunci : Teori Bahasa dan Automata, Finite Automata, Vending Machine, Simulasi. Â
Downloads
Published
2012-09-30
How to Cite
Irawan, J. C., Pakereng, I. M. A., & Somya, R. (2012). Perancangan dan Implementasi Finite Automata pada Simulasi Vending Machine. d\’Cartesian: Jurnal Matematika Dan Aplikasi, 1(1), 42–52. https://doi.org/10.35799/dc.1.1.2012.534
Issue
Section
Articles