Analisis Tingkat Pengalaman Pengguna Terhadap Aplikasi Online Shopping di Area Urban Fringe
DOI:
https://doi.org/10.35793/jti.v15i3.31600Abstract
Abstract — The development of technology are attracting a lot of attention to making this as a business area that is online business. This relates to the increasingly high demand for information and the effectiveness of online shopping services that are more attractive, easy and profitable for customer. Online shopping sites can be accessed through applications that have been installed on consumer mobile phones (Android, IOS, Windows Phone). This study with the title “Analysis of the Technology User Experience Level of the online shopping application in the urban fringe area†with the problem of how to measure the technology user experience of the online shopping application. The sources of data are used primary and secondary data that collected from respondents and literature studies which are writer references .Based on the analysis conducted, the result show that the perceived ease of use variable was the factor that most influenced the level of user experience of online shopping applications with the highest average value of 3,72.
Â
Keywords —  Technology Acceptance Model (TAM), User Experience, Urban Fringe, User Experience, Online Shopping
Â
Abstrak — Perkembangan teknologi menarik perhatian banyak kalangan untuk menjadikan ini sebagai lahan bisnis yaitu bisinis online. Hal ini berkaitan dengan semakin tingginya kebutuhan informasi dan efektifitas layanan belanja online yang lebih menarik, memudahkan dan menguntungkan konsumen. Situs belanja online dapat diakses melalui aplikasi yang sudah di instal di handphone konsumen (Android, IOS, Windows Phone). Penelitian dengan judul “Analisa Tingkat Pengalaman Pengguna Teknologi Terhadap Aplikasi Online Shopping di Area Urban Fringe†dengan tujuan bagaimana mengukur Pengalaman Pengguna Teknologi Terhadap Aplikasi Online Shopping. Penelitian ini menggunakan metode TAM (Technology Acceptance Model). Adapun sumber data yang digunakan yaitu data primer dan sekunder yang diperoleh dari responden dan studi literatur yang merupakan referensi penulis. Berdasarkan analisa yang dilakukan, diperoleh kesimpulan bahwa 12 item yang terdapat dalam variabel persepsi kemudahan penggunaan (perceived ease of use) adalah faktor atau hal-hal yang paling mempengaruhi tingkat pengalaman pengguna aplikasi belanja online dengan hasil nilai rata-rata tertinggi yaitu 3.72.
Â
Kata Kunci — Technology Acceptance Model (TAM), User Experience, Urban Fringe, Pengalaman Pengguna, Online Shopping