Aplikasi Animasi Interaktif Pembelajaran Untuk Sekolah Dasar (SD)
DOI:
https://doi.org/10.35793/jti.v17i3.48425Abstract
Abstract — Textbooks are media that must be owned by educators and students. Books vary in size and mass and require more space and time than smartphones. Books also don't give the appearance of moving material (animation) and the use of attractive colors. In this study, an interactive animation application has been created which contains subject matter for elementary school (SD) students. This application was made to increase the attractiveness of students to study and make it easier for students to learn using smartphones. The software development method used is the Multimedia Development Life Cycle (MDLC). The application was made to have multimedia and interactive elements by adjusting the subject matter for elementary school children in grades 5 and 6. Respondents stated that the multimedia elements were clear, and the appearance of this interactive application was very interesting. All respondents stated that this application could facilitate learning. The teacher gave answers on a very good rating scale.
Keywords — Application; Animation; Interactive; Learning; Elementary school; Multimedia Development Life cycle,.
Abstrak — Buku pelajaran merupakan media yang harus dimiliki oleh tenaga pendidik maupun anak didik. Buku memiliki ukuran dan masa yang bervariasi dan membutuhkan ruang dan waktu yang lebih jika dibandingkan dengan smartphone. Buku juga tidak memberikan penampilan materi yang bergerak (animasi) serta penggunaan warna yang menarik. Dalam penelitian ini, telah dibuat suatu aplikasi animasi interaktif yang berisi materi pelajaran untuk siswa Sekolah Dasar (SD). Aplikasi ini dibuat untuk menambah daya tarik siswa untuk belajar dan mempermudah siswa belajar menggunakan smartphone. Metode pengembangan software yang digunakan adalah Multimedia Development Life Cycle (MDLC). Aplikasi dibuat memiliki unsur multimedia dan interaktif dengan menyesuaikan materi pelajaran anak sekolah dasar kelas 5 maupun kelas 6. Responden menyatakan bahwa unsur multimedianya jelas, dan tampilan aplikasi interaktif ini sangat menarik. Semua responden menyatakan aplikasi ini dapat mempermudah dalam belajar. Guru memberikan jawaban pada skala penilaian sangat baik.
Kata kunci — Aplikasi; Animasi; Interaktif; Multimedia Development Life cycle, Pembelajaran; Sekolah Dasar.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.