Perencanaan Strategi Dari Aspek Marketing Mix UMKM Kuliner Kecamatan Wanea Dalam Masa Pandemi Covid-19

Authors

  • Vilanri Gloria Mongdong Kementerian Agraria dan Tata Ruang/Badan Pertanahan
  • Leonardus Ricky Rengkung PS Ilmu Perencanaan dan Pembangunan Wilayah , Pascasarjana, Universitas Sam Ratulangi, Manado
  • Rine Kaunang PS Ilmu Perencanaan dan Pembangunan Wilayah , Pascasarjana, Universitas Sam Ratulangi, Manado

DOI:

https://doi.org/10.35791/agrsosek.v18i3.44991

Keywords:

Strategic Planning; Culinary MSMEs; Covid-19 Pandemic

Abstract

This study aims to identify strategic planning for Culinary MSMEs in Wanea District during the Covid-19 pandemic and analyze strategic planning for Culinary MSMEs in Wanea District during the Covid-19 pandemic.This research was made on February till march 2022. The analytical method used in this research is qualitative analysis with in-depth interviews and quantitative analysis using SWOT analysis. The results showed that the Culinary MSMEs in Wanea District carried out strategic planning from the marketing mix aspect (product, place, price, promotion, people, process, physical evidence, and based on the SWOT analysis the strategic planning position of the Culinary MSMEs in Wanea District was in Quadrant I (meeting between Strengths). and Opportunities) which shows that the Culinary MSMEs of Wanea District are in a favorable position because they have strengths and opportunities, namely by using online media as the best promotion during the pandemic and collaborating with delivery service applications so that products are more easily obtained by the public.

Author Biographies

Vilanri Gloria Mongdong, Kementerian Agraria dan Tata Ruang/Badan Pertanahan

ASN di Kementerian Agraria dan Tata Ruang/Badan Pertanahan

Leonardus Ricky Rengkung, PS Ilmu Perencanaan dan Pembangunan Wilayah , Pascasarjana, Universitas Sam Ratulangi, Manado

Staf Pengajar dan Peneliti pada PS Ilmu Perencanaan dan Pembangunan Wilayah, Pascasarjana, Universitas Sam Ratulangi, Manado

Rine Kaunang, PS Ilmu Perencanaan dan Pembangunan Wilayah , Pascasarjana, Universitas Sam Ratulangi, Manado

Staf Pengajar dan Peneliti pada PS Ilmu Perencanaan dan Pembangunan Wilayah, Pascasarjana, Universitas Sam Ratulangi, Manado

References

Badan Pengembangan Infrastruktur Wilayah – Pusat Pengembangan Kawasan Perkotaan, 2017. Profil Kota Manado.

Badan Pusat Statistik.,2017. Potensi Usaha Mikro Kecil di Sulawesi Utara. Katalog : 9102067.71. Sensus Ekonomi 2016.

Dinas Koperasi dan UMKM Kota Manado, 2021.

Hamid, Edy Suandi. (2010). Pengembangan UMKM Untuk Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi Daerah. Simposium Nasional 2010: Menuju Purworejo Dinamis dan KreatifMakro Ekonomi di Indonesia dan Respon Kebijakan yang ditempuh. Jurnal Inovasi 16 – (2), Halaman 206-2013.

Herman, 2020. 2.322 Koperasi dan 185.184 UMKM terdampak Covid-19. https://www.beritasatu.com/ekonomi/642537/2322-koperasi-dan-185184-umkm-terdampak-covid19.

Kementerian Perencanaan Pembangunan Nasional / Badan Perencanaan Pembangunan Nasional (BAPPENAS).,2014. Laporan Analisis daya saing UMKM di Indonesia.

Kotler, P., & Amstrong, G., 2012. ”Principles of Marketing”13th Global Edition.

Pursero., B., 2008. Perencanaan Strategis. E – Health Kerangka Teknologi. Fasilkom Universitas Indonesia.

Rangkuti, F. 2006. Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. PT Gramedia. Jakarta.

Undang – Undang Nomor 20 Tahun 2008. Usaha Mikro Kecil Menengah.

Downloads

Published

2022-09-28

How to Cite

Mongdong, V. G., Rengkung, L. R., & Kaunang, R. (2022). Perencanaan Strategi Dari Aspek Marketing Mix UMKM Kuliner Kecamatan Wanea Dalam Masa Pandemi Covid-19. AGRI-SOSIOEKONOMI, 18(3), 811–822. https://doi.org/10.35791/agrsosek.v18i3.44991

Issue

Section

Articles