HUBUNGAN STATUS GIZI DAN KUALITAS SARAPAN PAGI DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS IV DAN V DI SD NEGERI 21 MANADO
DOI:
https://doi.org/10.35790/jkp.v6i1.19491Abstract
Abstarct : Nutritional status is the measure of succes in fulfillment of nutrition for children
indicated by weight and height. Breakfast is the energy supply to the brain is best so that you
can concentrate in school. This Purpose aims to know the relationship of nutritional status and
quality of breakfast with the achievement studied at SD Negeri 21 Manado. Design Research
with Cross Sectional. Sampling in this research are the Total Sampling there are 51
respondents research. The Result of the Research using instruments qustionnaries,
observation sheets, the value of report cards and statistical test Chi-Square at the level if
significance of 95% (α=0.05). the result showed there are 23 respondents were ini the category
of less nutrtional status and 23 respondents are on the requirements of quality breakfast and
25 respondents were in category a grade of C or less. The Chi-Square test result indicate that
there is a relatioship of nutritional status with the achievement studied at SD Negeri 21 Manado
where p= 0.004 value smaller than α=0.05 and there is a connection with the breakfast quality
achievement studied at SD Negeri 21 Manado where the value of p= 0.000 is smaller tahn
α=0.05. Conclusion the results of this study showed no relathioship between nutritional status
and quality of breakfast with the learning achievments of students of class IV dan V SD Negeri
21 Manado.
Key words : Nutritional Status, The Quality Of Learning Achievements, Full Breakfast.
Abstrak : Status gizi adalah ukuran keberhasilan dalam pemenuhan nutrisi untuk anak yang
diindikasikan oleh berat badan dan tinggi badan. Sarapan pagi merupakan pasokan energi untuk
otak yang paling baik agar dapat berkonsentrasi di sekolah. Tujuan Penelitian ini untuk
mengetahui hubungan status gizi dan kualitas sarapan pagi dengan prestasi belajar siswa di SD
Negeri 21 Manado. Desain Penelitian ini dengan pendekatan Cross Sectional. Sampel dalam
penelitian ini adalah Total Sampling terdapat 51 reponden. Penelitian ini menggunakan
instrumen kuesioner, lembar observasi , nilai raport dan uji statistik Chi-Square pada tingkat
kemaknaan 95% (α=0.05). Hasil Penelitian terdapat 23 responden berada pada ketegori status
gizi kurang dan 23 responden berada pada ketegori kualitas sarapan pagi yang cukup dan 25
responden berada pada kategori Nilai C/kurang dengan menggunakan uji Chi-Square
menunjukan ada hubungan status gizi dengan prestasi belajar di SD 21 Manado dimana nilai
signifikan 0.004 lebih kecil dari α=0.05 dan ada hubungan kualitas sarapan pagi dengan prestasi
belajar di SD Negeri 21 Manado dimana nilai signifikan 0.000 lebih kecil dari α=0.05.
Simpulan hasil peneltian ini menunjukan ada hubungan antara status gizi dan kualitas sarapan
pagi dengan prestasi belajar pada siswa kelas IV dan V di SD Negeri 21 Manado.
Kata kunci : Status Gizi, Kualitas Sarapan Pagi, Prestasi Belajar