KESESUAIAN PENERAPAN STANDAR PELAYANAN KEFARMASIAN DI APOTEK WILAYAH KOTA KOTAMOBAGU

Authors

  • Nadhirah J. Mokoginta
  • Gayatri Citraningtyas
  • Imam Jayanto

DOI:

https://doi.org/10.35799/pha.10.2021.37412

Abstract

ABSTRACT

Pharmaceutical Service Standards in Pharmacies are enforced to ensure the quality of pharmaceutical services. Pharmaceutical services also aim to protect patients and the public from irrational use of drugs in the context of patient safety. The purpose of this study was to determine the suitability of the application of pharmaceutical service standards at pharmacies in Kotamobagu City with Minister of Health Regulation No. 73 of 2016 concerning Pharmaceutical Service Standards in pharmacies. This type of research is descriptive research. Data collected by direct observation and accompanied by filling out questionnaires. The data obtained in the form of management and service data that were scored were then classified into three categories, namely Good, Enough and Less. The results showed that in the aspect of managing resources, facilities and infrastructure 2 pharmacies are in the good category, in managing supplies there were 7  pharmacies in the good category. In the aspect of service implementation, 6 pharmacies are in the good category. The conclusion is that pharmacies in Kotamobagu City have performed good pharmaceutical services in accordance with the Pharmacy Service Standards at the Pharmacy.

 

Keywords: Pharmaceutical Service Standards In Pharmacies, Pharmacist, Kota Kotamobagu

 

 

ABSTRAK

Standar Pelayanan Kefarmasian di Apotek di berlakukan untuk menjamin mutu pelayanan kefarmasian. Pelayanan kefarmasian juga bertujuan untuk melindungi pasien dan masyarakat dari penggunaan Obat yang tidak rasional dalam rangka keselamatan pasien (patient safety). Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kesesuaian penerapan standar pelayanan kefarmasian di apotek di kota kotamobagu  dengan Permenkes No.73 Tahun 2016 tentang Standar Pelayanan Kefarmasian di apotek. Jenis penelitian ini merupakan penelitian deskriptif. Pengambilan data dilakukan dengan observasi langsung dan disertai dengan pengisian kuisioner. Data yang diperoleh berupa data pengelolaan dan pelayanan yang di lakukan skoring kemudian digolongkan menjadi tiga kategori yaitu Baik, Cukup dan Kurang. Hasil penelitian menunjukkan pada aspek pengelolaan sumber daya dan  fasilitas sarana dan prasarana terdapat 2 apotek yang masuk dalam kategori baik, pada pengelolaan perbekalan terdapat 7 apotek dalam kategori baik. Pada aspek pelaksanaan pelayanan 6 apotek masuk dalam kategori baik. Kesimpulannya yaitu apotek-apotek di Kota Kotamobagu sudah melakukan pelayanan kefarmasian dengan baik sesuai dengan Standar Pelayanan Kefarmasian di Apotek.

 

Kata Kunci: Apotek, Standar Pelayanan Kefarmasian di Apotek, Kota Kotambagu

Downloads

Published

2021-12-27

How to Cite

Mokoginta, N. J., Citraningtyas, G., & Jayanto, I. (2021). KESESUAIAN PENERAPAN STANDAR PELAYANAN KEFARMASIAN DI APOTEK WILAYAH KOTA KOTAMOBAGU. PHARMACON, 10(4), 1147–1154. https://doi.org/10.35799/pha.10.2021.37412

Issue

Section

Articles