PENERAPAN KONSEP ARSITEKTUR BIOKLIMATIK PADA PERANCANGAN BANGUNAN RUSUNAMI

Authors

  • Clisnandya A. Azzahra
  • Andarita Rolalisasi
  • Darmansjah Tj. Prakasa

DOI:

https://doi.org/10.35793/daseng.v13i3.57390

Abstract

A flat is a building built by the government in collaboration with the private sector. The construction of flats is based on population growth which continues to increase and is not balanced with the construction of adequate housing and limited land for residential needs is also one of the problems that arise in urban areas. Therefore, the government built a Rusunami to overcome the problem of population growth that was not commensurate with the houses occupied.

Rusunami is one of the government facilities to address housing needs. Apart from that, the flat design that applies the Bioclimatic architectural approach can be a solution to environmental problems that occur, especially in areas so that they do not always depend on artificial energy in buildings. This study analyzes the concept of bioclimatic architecture in Rusunami design which will be discussed. This research aims to find out whether the application of Bioclimatic in flats is appropriate.

Keyword: Bioclimatic, Tropic, Flat

 

Rumah susun merupakan sebuah bangunan yang dibangun oleh pemerintah yang bekerja sama dengan pihak swasta. Pembangunan rumah susun didasari oleh pertumbuhan penduduk yang terus meningkat dan tidak diimbangi dengan pembangunan rumah tinggal yang layak serta keterbatasan lahan untuk kebutuhan rumah tinggal juga tidak luput menjadi salah satu masalah yang timbul di perkotaan. Maka dengan itu pemerintah membangun sebuah Rusunami guna mengatasi permasalahan pertumbuhan jumlah penduduk yang tidak sepadan dengan rumah tinggal yang ditempati.

Rusunami merupakan salah satu fasilitas pemerintah dalam mengatasi kebutuhan hunian selain itu juga dengan rancangan rusun yang menerapkan pendekatan arsitektur Bioklimatik dapat menjadi solusi terhadap permasalahan lingkungan yang terjadi terutama pada daerah agar tidak selalu bergantung terhadap energi buatan pada bangunan. Kajian ini menganalisis tentang konsep Arsitektur bioklimatik pada perancangan Rusunami yang akan di bahas. Penelitian ini bertujuan agar dapat mengetahui apakah penerapan Bioklimatik pada rusunami sudah tepat.

Kata Kunci: Bioklimatik, Iklim Tropis, Rusunami

Downloads

Published

2024-07-08