Augmented Reality Pada Aplikasi Android Untuk Memperlihatkan Gedung Fatek
DOI:
https://doi.org/10.35793/jtek.v5i1.11542Abstract
Abstract - The simplicity to get the access of information service be the one of choices for the user of communication device. Smartphone is one of the communication device that present the simplicity, so that, the users make this as the prefer alternative. Nowadays the use of smartphone that based on android, increase rapidly. It makes the developers trying to create android based applications. One of thousands of demanding applications is the ease of location information. This research is focused on the building of a faculty. The building location on faculty chosen by the consideration that a university is composed of a diverse faculty. While getting to know each location and the building of a faculty we should be inside it. The application architecture will be designed based on Augmented Reality. Augmented Reality is a technology that combines with the three-dimensional virtual objects into a real environment and then projecting the results of the virtual objects, namely buildings, paths and signs. The results in this research were using MDLC (Multimedia Development Life Cycle) is an android based applications that provide location information faculty of engineering building of Sam Ratulangi University.
Keyword : Android, Augmented Reality, Introduction, Location
Abstrak - Kemudahan dalam memperoleh akses layanan informasi menjadi salah satu pilihan bagi setiap pengguna perangkat komunikasi. Smartphone merupakan salah satu perangkat komunikasi yang menghadirkan kemudahan tersebut, sehingga banyak dijadikan alternative pilihan. Penggunaan smartphone berbasis android saat ini meningkat pesat, hal tersebut mengakibatkan para pengembang aplikasi berlomba-lomba menciptakan aplikasi berbasis android. Salah satu dari ribuan aplikasi yang menuntut kemudahan adalah informasi lokasi. Penelitian ini lebih menitikberatkan pada lokasi bangunan sebuah fakultas. Lokasi dan bangunan fakultas dipilih dengan pertimbangan bahwa sebuah Universitas terdiri dari beragam fakultas didalamnya, sementara untuk mengenal setiap lokasi dan bangunan dari sebuah fakultas kita harus berada dilokasi fakultas tersebut. Arsitektur aplikasi akan dirancang berbasis Augmented Reality. Augmented Reality adalah teknologi yang menggabungkan objek maya dengan tiga dimensi ke dalam sebuah lingkungan nyata kemudian memproyeksikan hasil objek maya tersebut, yaitu gedung, jalur dan tanda. Hasil dalam penelitian ini yang menggunakan metode MDLC (Multimedia Development Life Cycle) adalah aplikasi berbasis android yang memberikan informasi lokasi gedung fakultas Teknik Universitas Sam Ratulangi.
Kata Kunci : Android, Augmented Reality, Lokasi, Pengenalan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Jurnal Teknik Elektro dan Komputer is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.