Sistem Informasi Keuangan Jemaat GMIM Bukit Kalvari Karombasan Menggunakan Framework Codeigniter

Authors

  • Patrick F. Moningka
  • Hans F. Wowor
  • Virginia Tulenan

DOI:

https://doi.org/10.35793/jtek.v5i2.11659

Abstract

Abstract-, The current technological developments have made significant progress. Technology became more sophisticated and complex. One technology that is growing rapidly is in the computer field. Now the computer is not something that is a luxury item, but it has become a necessity and has become inseparable part of human activity on a daily life.Just as in programming web applications. Programming web applications are very popular at this time. The ability of web applications in data processing and storing data in a server is an enormous advantage. Church of GMIM Bukit Kalvari Karombasan is one that’s still processing information such as financial data processing semi - manually . The financial data needed, must first be noted then input into a computer using the Microsoft Excel program.Digitalize the financial data of this church are the purpose of this research. And hoping that this research can help them through their process of financial data processing. This application is built using waterfall method according. Starting from the initial modeling by searching the needs of the system, then the software needs analysis, program design and configuration, and then processed into machine language and put it in trial.Based on the test results, financial information systems  applications Church of GMIM Bukit Kalvari Karombasan using CodeIgniter framework can be running on an operating system. Coding process and fulfillment of user needs has been found in this  applications.

 Keywords: codeigniter, congregation financial, system information, web applications.

Abstrak-.Perkembangan teknologi sekarang ini telah mengalami kemajuan yang signifikan. Teknologi bertambah canggih dan kompleks. Salah satu teknologi yang berkembang dengan pesat adalah di bidang komputer. Kini komputer bukanlah sesuatu barang yang mewah, tetapi telah menjadi suatu keharusan dan telah menjadi bagian yang tidak bisa dipisahkan dari aktifitas manusia sehari - hari. Seperti halnya pada pemrograman aplikasi web. Pemrograman aplikasi web sangatlah populer di saat ini. Kemampuan aplikasi web dalam mengolah data dan menyimpan data dalam sebuah server merupakan sebuah keunggulan yang sangat besar. Gereja GMIM Bukit Kalvari Karombasan merupakan salah satu gereja yang masih melakukan pengolahan informasi seperti pengolahan data keuangan secara semi manual,karena data keuangan yang dibutuhkan harus diolah terlebih dahulu ke dalam komputer menggunakan program Microsoft Excel.

Tujuan penelitian ini yaitu untuk mendigitalilasi data keuangan pihak Gereja GMIM Bukit Kalvari Karombasan dan diharapkan mampu membantu pihak gereja agar dalam proses pengolahan data keuangan mereka. Aplikasi ini dibuat dengan menggunakan metode waterfall. Dimulai dari pemodelan awal dengan mencari kebutuhan sistem, kemudian analisa kebutuhan piranti lunak, desain dan konfigurasi program, kemudian di proses ke dalam bahasa mesin dan di ujicobakan. Berdasarkan hasil pembahasan, aplikasi web sistem informasi sudah dapat di jalankan pada sebuah sistem operasi. Ditemukan pula masalah dalam proses coding dan pemenuhan user needs pada aplikasi web ini.

Kata Kunci: aplikasi web, codeigniter, keuangan jemaat, sistem informasi

Published

2016-03-28